Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Umělecké dílo ve veřejném a soukromém prostoru a ve výchovné situaci. Umělecké organizace a instituce: typy, poslání,
koncepce, sbírky. Programy metodických center galerií a uměleckých muzeí. Výchovná situace, poslání a funkce interpreta
a animátora výtvarného umění. Umělecké dílo, divák, recipient. Percepce a apercepce uměleckého díla. Návrhy animací a
dílčí etudy v systému umělecké dílo - animátor - recipient.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Artwork in public and personal area and in the educational situation. Art organizations and institutions: types, role,
conception, collections. Educational programs in galleries and Art museum. Educational situation, function of interpret and
lector of visual art. Artwork, viewer, recipient. Perception and aperception of Artwork.
Project of educational program in Gallery in the framework ?artework ? lector ? recipient?.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Cíle:
Od reflexe chápání funkcí obrazu v současné kultuře a reflexe animační praxe k tematizaci a konceptové analýze specifického edukačního modelu , k rozpoznání kontextů a plurality interpretací. Vytvoření návrhu edukačního modelu v oblasti zprostředkování kulturního produktu/artefaktu. Struktura scénáře animace a editace edukativních materiálů pro muzeum/galerii.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Attainment targets:
To be able to analyse main concepts of good gallery education practice and to respect plurality of interpretations in cultural contexts, reflecting up on multiple functions of an image in contemporary culture. Designing an educational model for a particular cultural artefact, designing and editing of educative materials for the gallery and museum of art.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Kristýna Říhová, DiS. (27.09.2018)
Fulková,M. Diskruzy umění a vzdělávání. (2008) Praha: H&H
Fulková, M., Hajdušková, L., & Sehnalíková, V. (2012). Galerijní a muzejní edukace 1: Vlastní cestou k umění: Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Fulková, M., Hajdušková, L., Kitzbergerová, L., Sehnalíková, V. (2013). Galerijní a muzejní edukace 1: Vlastní cestou k umění: Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2012 a 2013. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Fulková M.,Straker,A: and Jaros,M. (2004) The Empirical Spectator and Gallery Education. International Journal of Art &Design Education, vol.23, NO.1pp. 4-15
Kitzbergerová,L. (2017) Na výstavě Františka Skály ve Valdštejnské jízdárně. Výtvarná výchova, 57 (1-2), 106-112
Říhová, K., & Bláha, L. (2017). Umělecké dílo a dětský divák. Výtvarná výchova, 57 (3–4), 72–80
Smetanová,B. (2018) Cesta na Kinteru.Výtvarná výchova, 1-2(58), 46-52
Bryson, N., Umění v kontextu (2005) Vizuální teorie. Jinočany: H&H. 261– 287
Poslední úprava: Mgr. Kristýna Říhová, DiS. (27.09.2018)
Recommended literature:
Fulková, M., Hajdušková, L., Kitzbergerová, L., Sehnalíková, V. (2012,2013): Galerijní a muzejní edukace 1 a 2 [Gallery and Museum Education]: Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogicka fakulta.
Fulková, M. (2008): Diskurz umění a vzdělávání. [Discourses of Art and Education] Jinočany: H&H.
Bryson, N., Umění v kontextu [Art in Context] (2005) Vizuální teorie.[Visual theory] Jinočany: H&H. 261– 287
Fulková,M. Diskruzy umění a vzdělávání. (2008) Praha: H&H
Fulková M.,Straker,A: and Jaros,M. (2004) The Empirical Spectator and Gallery Education. International Journal of Art &Design Education, vol.23, NO.1pp. 4-15
Kitzbergerová,L. (2017) Na výstavě Františka Skály ve Valdštejnské jízdárně. Výtvarná výchova, 57 (1-2), 106-112
Říhová, K., & Bláha, L. (2017). Umělecké dílo a dětský divák. Výtvarná výchova, 57 (3–4), 72–80
Smetanová,B. (2018) Cesta na Kinteru.Výtvarná výchova, 1-2(58), 46-52
Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
přednáška
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
lecture 1 seminar 0
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Kristýna Říhová, DiS. (27.09.2018)
* Požadavky k zápočtu:
Písemná seminární práce reflektující vlastní zkušenosti z výstav a edukačních programů navštívených a prezentovaných v rámci předmětu. Tato práce bude součástí portfolia, které bude zahrnovat i širší podpůrné materiály (např. článek o výstavě, doprovodné edukační materiály, fotografie z výstavy, vlastní poznámky, text z katalogu k výstavě atd.)
Prezentace seminární práce v rámci semináře.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Evaluation:
Continual assesment of reflective journals and visual portfolio, submition of pilot studies on a chosen theme.
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Kristýna Říhová, DiS. (27.09.2018)
* Klíčová slova: Kultura, vizuální kultura, kulturní rozhraní. Umění, interpretace, sémiotika, reflexivní praxe. Obrazový znak, symbol, symbolický systém, text, kontext. Narativita, mýtus, diskurs, gender, subjekt. Muzeum, muzeum umění, galerie. Animace, edukativní program. RVP - rámcový vzdělávací program. * Teorie: Současné pojetí muzea/galerie jako komunikačních médií. Galerijní edukace v kontextu soudobých pedagogik a teorií vizuality vč. teorie výtvarné výchovy. Průzkum diskursivních vrstev ovlivňujících pojetí uměleckého díla v současnosti. Tvorba významů - proměny významu znaku (symbolu) ve vztahu ke kulturním, historickým, sociálním, genderovým kontextům. Obraz jako text a jeho kódování, obrazový diskurs a instituce. * Praxe: Praktické dílny, rozbor konkrétních případových studií z profesionálních programů. Příprava vlastního projektu.
Poslední úprava: Mgr. Kristýna Říhová, DiS. (27.09.2018)
* Key Words: Culture, visual culture, cultural interface. Art, interpretation, semiotics, reflective practice. Visual sign, symbol, symbolic systém, visual text, context. Narrativity, myth, discourse, gender, subject. Museum of Art, gallery, educational and educative programme. RVP educational framework. * Theory: Contemporary museums and galleries viewed as media of communication. Gallry education in the context of contemporary pedagogical theories including theory of art education. Notion of discursive layers influencing understanding of artworks. Meaning making: meaning of visual sign in the contexts of culture, history of art, society and gender. Image as a text, its cultural coding, visual/pictorial discourse and cultural institutions. Designing of a pilot programme, peer review.