Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (22.12.2017)
Výtvarný projev a výchovné působení ve školním a ve specifickém mimoškolním prostředí.
Výchovné působení ve výchově dětí a dospělých se zvláštními potřebasmi, mentálním a fyzickým postižením či sociálně vyloučených.
Inkluzívní možnosti, specifika a omezení ve vedení výtvarných činností.
Aplikace kurikulárních dokumentů v přípravě výtvarných činností pro žáky se zvláštními potřebami.
Konceptualizace tvořivých činností a práce s výtvarným dílem.
Příprava a realizace galerijního/výukového programu pro žáky se zvláštními potřebami.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Educational programme for basic school and secondary school.
Art expression and education in the school and in free time. Educational influence in the institutions for special needs.
Diagnostic and therapeutic possibilities, specific and restrictions in leading of art activities. Chosen chapters from artefiletic,
artetherapy and special pedagogy.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (22.12.2017)
* Cíle předmětu: Praktické seznámení s obsahem a záměry Rámcových vzdělávacích programů pro ZŠ a SŠ, jejich analýza a tvůrčí aplikace. Poznání možností výtvarné výchovy a galerijní edukace při výchově a vzdělávání dětí i dospělých s mentálním a fyzickým postižením či v sociálním vyloučení.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Goals of subject:
Teach-in with Undetailed educational programes for basic school and high school, its analyze and creative aplication. Cognition of possibilities in art education by training with children with menthal and physic disfunction.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (22.12.2017)
FULKOVÁ, M. a kol. GAMUEDU I., Praha : UMPRUM Muzeum, 2013. FULKOVÁ, M. a kol. GAMUEDU II, Praha : UMPRUM Muzeum, 2013 KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy, MAREŠ, J. a kol.: Sociální opora I. Nucles, Hradec Králové 2002. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT Praha 2013. Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. VUP Praha, 2007. ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově. Praha : SARAH, 2001. SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha, UK Ped F 1997. SOCHOR, P., Člověk s postižením a výtvarná tvorba, MU Brno 2015 ŠOBÁŇOVÁ, P. (ed), Vzdělávací obsah v muzejní edukaci. Olomouc: Univerzita Palckého, 2015. UHL SKŘIVANOVÁ, V.(ed). Pedagogika umění-umění pedagogiky. Ústí nadLabem, UJEP, 2014.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
DAVID, J.: Výtvarná výchova jako duchovní a smyslový fenomén. Fantisk, Polička 1993
DAVIDO, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Portál, Praha 2001.
MAREŠ, J. a kol.: Sociální opora I. Nucles, Hradec Králové 2002.
POHNEROVÁ, M.: Duchovní a smyslová výchova I, II. Fantisk, Polička 1994, 1995.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. VÚP Praha 2005
ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově. Praha : SARAH, 2001.
SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha, UK Ped F 1997
Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (22.12.2017)
přednáška/seminář/realizace projektu
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
lecture 1, seminar 1
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (22.12.2017)
* Požadavky ke kontrole: * Zápočet: Ve skupině příprava a realizace galerijního programu pro vybranou skupinu žáků se zvláštními potřebami. Rozpracování odpovídajících partií RVP, jejich prezentace a obhájení v rámci skupinové prezentace programu. Konkrétní aplikace vybraných témat výtvarné výchovy pro cílové skupiny dětí a dospívajících.
Zkouška: teoretické zázemí realizovaného programu, práce s RVP, reflexe pogramu; pedagogické portfolio.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Examination:
Concret demands for exam will be formulated from theoretical content of subject, its reflection and practical aplication.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (22.12.2017)
* sylabus: Rámcové vzdělávací programy výtvarné výchovy pro ZŠ a SŠ. Výtvarný projev a výchovné působení ve školním a ve specifickém mimoškolním prostředí. Výchovné působení u dětí a dospělých s mentálním a fyzickým postižením. Specifika a omezení ve vedení výtvarných činností.
* Klíčová slova: Výtvarný projev, rámcový vzdělávací program, fyzické, mentální a sociální znevýhodnění, .
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
sylabus:
Educational programme for basic school and secondary school.
Art expression and education in the school and in free time. Educational influence in the institutions for special needs.
Diagnostic and therapeutic possibilities, specific and restrictions in leading of art activities. Chosen chapters from artefiletic, artetherapy and special pedagogy.
Key words:
Art work, undetailed educational programe, physic, menthal and social devalueding, artetheraphy