Poslední úprava: TOBOLARO/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2012)
Cílem studijního předmětu Management a ekonomika je dosáhnout u studentů základní orientace v ekonomických podmínkách a charakteristikách národního hospodářství v ČR i EU a současně v podmínkách rozhodování spotřebitele či podnikatelského subjektu a to z pohledu ekonomického, manažerského i marketingového. Předmět poskytuje náhled na problematiku veřejného sektoru, specifika školského managementu v kontrastu s podnikatelskými subjekty. V rámci studijního předmětu Management a ekonomika budou studenti schopni analyzovat vnitřní a vnější podmínky existence podniku a navrhnout strategii pro jeho další působení.
Poslední úprava: TOBOLARO/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)
The purpose of the course "Management and Economy" is achieve a basic knowledges of economy conditions of the Czech Republic - behaviour of consumers, company management and state administration from the economy´s, management´s and marketing´s point of view. This course offers look at the public sector and specific area of school management, too. Students wil be able to use SWOT analysis of chosen school/company and make a suggestion of it´s future strategy.
Literatura
Poslední úprava: TOBOLARO/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2012)
SOUKUPOVÁ, J., Mikroekonomie. Praha :Management Press, 2003.
HELÍSEK, M. Makroekonomie - základní kurs. Slaný :Melandrium, 2002.
RUSMICHOVÁ, L., SOUKUP J. Makroekonomie, základní kurs. Slaný : Melandrium, 2002.
STRECKOVÁ, Y., MALÝ, I. Veřejná ekonomie pro školu i praxi. Praha : Computer Press, 1998.
HAMERNÍKOVÁ, B., KUBÁTOVÁ, K. Veřejné finance. Praha : Wolters Kluwer, 2010.
KOTLER, P. Marketing, Praha : Grada, 2007.
KOTLER, P. Marketing Management. Praha : Grada, 2007.
KOONTZ, H., WEIHRICH, H. Management. Praha : East, 1998.
PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006.
ŘEZÁČ, J. Moderní management. Manažer pro 21. století. Brno : Computer Press, 2009.
URBAN, J. 10 nejdražších manažerských chyb. Praha : Grada Publishing, 2010.
TICHÁ, I. Strategické řízení, Praha : ČZU, 2007.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: TOBOLARO/PEDF.CUNI.CZ (22.09.2016)
.Účast ve výuce
·Průběžné plnění zadaných úkolů
·Obhajoba samostatně vypracované seminární práce (SWOT analýza organizace) v min. rozsahu 4 stran.
·Úspěšné složení písemného testu v prostředí Moodle. Test je zpřístupněn pouze studentům zapsaným v Moodle kurzu po odevzdání a obhajobě seminární práce. Písemný test může být dle okolností doplněn o ústní část.
Sylabus
Poslední úprava: TOBOLARO/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2012)
Základní makroekonomické pojmy
Makroekonomické subjekty - domácnosti, podniky, vláda
Základní makroekonomické veličiny - hrubý domácí produkt, národní produkt, inflace, zaměstnanost v ČR i EU
Alternativní měření ekonomického růstu - HDI, NEW, …
Makroekonomické politiky
Hospodářský cyklus - fáze, důsledky
Hospodářské politiky - fiskální, monetární, funkce a nástroje hospodářských politik
Státní rozpočet - výdaje a příjmy státního rozpočtu, rozpočtové saldo - přebytek, deficit, Maastrichtská kriteria
Model agregátní poptávky a nabídky
Poptávka - druhy, poptávkové šoky
Nabídka - nabídkové šoky
Teorie tržní rovnováhy
Problematika spotřebitele
Předpoklady racionálního chování spotřebitele
Užitek spotřebitele
Rozpočtové omezení spotřebitele
Komplementy a substituty
Podnikání
Základní pojmy - podnikatel, osobnost podnikatele, podnikání, podnik, legislativa
Právní formy podnikání - samostatný podnikatel, obchodní společnosti, podnikání na základě zvláštních předpisů, družstva, státní podnik,
Podnik - životní cyklus podniku, poslání a cíle podniku,
Produktová a cenová strategie podniku
Vnější a vnitřní prostředí podniku, zájmové skupiny, SWOT analýza