PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sppg znevýhod. člověka se SPU - OB2318335
Anglický název: Special Education - Individuals with Specific Learning Disabilities
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBS1S130A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Prerekvizity : OB2318399
Záměnnost : OB2318108
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (31.10.2019)
Předmět umožňuje studentům orientovat se v problematice specifických poruch učení. Pozornost je věnována zejména problematice osobnostních specifik žáků, systému vzdělávání a poradenství. Studenti sledují působení speciálního pedagoga ve školním poradenském pracovišti a volené přístupy a intervence k žákům s SPU v rámci multidisciplinární spolupráce.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (13.09.2017)
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0645-3.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Metody reedukace specifických poruch učení – dyslexie. Praha: D + H, ISBN 978-80-903869-7-6
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol (i pro SŠ). Praha: D + H, ISBN 978-80-903579-7-6
JOŠT, J. Čtení a dyslexie. Praha: GradaPublishing, a.s., 2011, ISBN 978-80-247-3030-1
MATĚJČEK, Z. (1995) Dyslexie - specifické poruchy učení. 3.vyd. Praha : Jinočany H&H. ISBN 80-85787-27-X.
NOVÁK, J. (2004) Dyskalkulie. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 80-7311-029-6.
 POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-817-3
POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-931-6
Sindelarova, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0405-3
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných



Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (17.10.2017)

Etiologie specifických poruch učení

Deficity dílčích funkcí (zrakové vnímání, sluchové vnímání, prostorová orientace, intermodalita, serialita)

Dyslexie - diagnostika, reedukace

Dysgrafie - diagnostika, reedukace

Dysortografie - diagnostika, reedukace

Dyskalkulie - diagnostika, reedukace

Specifické poruchy chování - ADHD, ADD - diagnostika a intervence (Funkční analýza chování aj.)

Individuální vzdělávací plán pro žáky s SPU (vhodná opatření)

Nespecifické obtíže spojené s osvojováním školních dovedností

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (13.09.2017)

Tvorba reedukační pomůcky

Průběžné plnění úkolů zadávaných v rámci cvičení

Písmený návrh doporučení pro reedukaci a podpůrná opatření ve vzdělávání žáka s vybranou SPU na základě kazuistiky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK