PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Environmentální vzdělávání - OB2317113
Anglický název: Environmental Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBY2P125B
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Neslučitelnost : OB2302001
Prerekvizity : OB2317101
Anotace -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2010)
Cílem předmětu je seznámit se současnými globálními problémy životního prostředí s akcentem na subjektivní vnímání životního prostředí a jeho vlivu na zdraví.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2011)

Cílem předmětu je seznámit se současnými globálními problémy životního prostředí s akcentem na subjektivní vnímání životního prostředí a jeho vlivu na zdraví.

Literatura
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.07.2008)

KOHÁK, E. Závod s časem: Texty z morální ekologie. Praha : Torst, 1996.

KOHÁK, E. Zelená svatozář: Kapitoly z ekologické etiky. Praha : SLON, 2003.

KOLÁŘSKÝ, R. Filosofie a současná ekologická krize. Praha : Filosofia, 1998.

LORENZ, K. Odumírání lidskosti. Praha : Mladá fronta, 1997.

LORENZ, K. 8 smrtelných hříchů člověka. Praha : Akademia, 2000.

PALATÝ, J. Toxikologie a životní prostředí. Praha : VČHT FTOP, 1993.

PIPERE, P.(ed.) Education and Sustainable Development: First Steps toward Changes. Volume 1, 2006. Daugavpils University, 2006. ISBN 9984-14-303-1

Životní prostředí v Evropské unii na přelomu století. Evropská agentura pro životní prostředí, 1999.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (19.01.2017)

Aktivní účast minimálně 80%. Zpracování zadaného úkolu.

Sylabus -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2010)

1. Základní ekologické a environmentální pojmy a jejich souvislosti.

2. Vývoj vztahu člověka k přírodě a životnímu prostředí. Globální problémy.

3. Vliv antropogenní činnosti na životní prostředí (atmosféru, hydrosféru, pedosféru), společná zodpovědnost za životní prostředí. Dobrovolné dohody a přístup k ochraně životního prostředí. Vztah stát - průmysl - spotřebitel.

4. Nezbytnost provázanosti ekologického myšlení a sociálních věd. Psychologie a ekologie, vnímání životního prostředí.

5. Životní prostředí jako zdroj informací. Životní prostředí a zdraví. Sociální systém a životní svět, životní prostředí a mezilidské interakce, lidské teritoriální chování, problém přelidnění, ekologická psychologie soukromí.

6. Stav a problémy životního prostředí v ČR, regionu a místě.

7. Životní prostředí a děti.

8. Environmentální výchova - význam, vývoj, pojetí, cíle; metody, formy a prostředky environmentální výchovy ve škole i v mimoškolní oblasti.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK