PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávání dospělých - OB23142038
Anglický název: Adult education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/0, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Neslučitelnost : OB2314038
Prerekvizity : OB23142001
Záměnnost : OB2314038
Anotace -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (20.09.2019)
Předmět nabízí orientaci v základním obsahovém a teoretickém vymezení vzdělávání dospělých, uvádí východiska pro porozumění lektorům i účastníkům vzdělávání, zabývá se analýzou praktických zkušeností s různými lektorskými formami a metodami ve vzdělávání dospělých.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (31.10.2019)

Studující prokáže znalost kontextu vzdělávání dospělých v České republice. Prokáže porozumění specifickým charakteristikám účastníků a lektorů vzdělávání dospělých, osvojí si vybrané metody vzdělávání dospělých.

Deskriptory
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (14.09.2021)
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin.
Literatura -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (20.09.2019)

Beneš, M. (2014). Andragogika (2., aktualiz. a rozš. vyd). Praha: Grada.

Bertl, I. (2018). Aktuální témata teorie a praxe vzdělávání dospělých a seniorů (2. doplněné a rozšířené vydání). Praha: Česká andragogická společnost.

Dvořáková, M., & Šerák, M. (2016). Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

Lektor dalšího vzdělávání [Online]. (2006). Retrieved from https://www.narodnikvalifikace.cz/kvalifikace-581-Lektor_dalsiho_vzdelavani

Malach, J., & Chmura, M. (Eds.). (2014). Diagnostika a evaluace ve vzdělávání a učení dospělých. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.

Novotný, P. (2009). Učení pro pracoviště: prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. Brno: Masarykova univerzita.

Plamínek, J. (2014). Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele (2., rozš. vyd). Praha: Grada.

Průcha, J. (2014). Andragogický výzkum. Praha: Grada.

Půbalová, B. (Ed.). (2018). Vzdělávání dospělých v České republice: výstupy z šetření Adult Education Survey 2016. Praha: Český statistický úřad.

Veteška, J. (2017). Úvod do teorie vzdělávání dospělých a andragogiky. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem.

 

Sylabus -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (20.09.2019)
  1. Vzdělávání dospělých, základní pojmy a vymezení, andragogika, celoživotní učení. Formální, neformální a informální vzdělávání.  Odborná základna a andragogický výzkum.
  2. Dospělost a různé přístupy k jejímu vymezení. Specifické formy vzdělávání dospělých realizované v různých obdobích života. Propojení počátečního a dalšího vzdělávání.
  3. Druhy a oblasti dalšího vzdělávání (občanské, zájmové, odborné). Instituce pro vzdělávání dospělých např. soukromé organizace, podniky, školy, NNO.
  4. Lektor dalšího vzdělávání, osobnostní předpoklady, kompetence, kvalifikační standard.
  5. Účastník vzdělávání dospělých, jeho vzdělávací potřeby a motivace, diagnostika přístupů k učení. Typologie problémových účastníků a komunikace s nimi.
  6. Pedagogicko-psychologická východiska a specifika vzdělávání dospělých.
  7. Specifické metody vzdělávání dospělých, didaktické principy. Hry pro dospělé. 
  8. Internetové zdroje ve vzdělávání dospělých, MOOC, online kurzy, analýza výhod a limitů.
  9. Modelové situace ve vzdělávání dospělých, jejich reflexe a analýza.
  10. Reflexe praktické zkušenosti se vzděláváním dospělých (exkurze nebo vlastní zkušenost), prezentace na semináři.

 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (20.09.2019)
  • průběžné plnění úkolů v e-learningu
  • prezentace reflexe praktické zkušenosti 
  • analýza odborného článku 
  • docházka min. 70%

Zadání všech úkolů bude upřesněno na semináři a v LMS Moodle

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK