Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (28.06.2010)
Předmět je úvodem do evropských studií vzdělávání. Cílem je seznámit s vývojem, principy a cíli vzdělávací politiky v kontextu procesu evropské integrace, přispět k pochopení změn a trendů ve vzdělávacích systémech a poskytovat orientaci v evropském vzdělávacím prostoru. Obsah kurzu zahrnuje seznámení s historií evropské integrace, fungování evropských institucí a strukturálních fondů. Objasňuje základní pojmy, společné hodnoty a principy, na nichž je založena vzdělávací politika v Evropské unii. Soustřeďuje se zejména na Lisabonskou strategii, Bolognský proces a společné vzdělávací programy EU, objasňuje jejich specifika v českém vzdělávacím prostředí. Výstupem předmětu je seminární práce, která ověřuje schopnosti vytvořit a prezentovat návrh dílčího, evropsky orientovaného, vzdělávacího projektu.
Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (17.12.2012)
The course is an introduction to European Studies Education. The aim is to familiarize with the development, principles and objectives of educational policy in the context of the European integration process, contribute to the understanding of the changes and trends in education systems and provide guidance in the European educational space. Course content includes introduction to the history of European integration and functioning of the European institutions and the Structural Funds. It explains basic concepts, common values and principles on which the education policy in the European Union. It focuses mainly on the Lisbon Strategy, Bologna process and the joint EU educational programs, explains the specifics of the Czech educational environment. The outcome of the course is essay, which verifies the ability to create and present a proposal of an European-oriented educational project.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2012)
Cílem je seznámit s vývojem, principy a cíli vzdělávací politiky v kontextu procesu evropské integrace, přispět k pochopení změn a trendů ve vzdělávacích systémech a poskytovat orientaci v evropském vzdělávacím prostoru.
Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (17.12.2012)
The aimis to familiarizewith the development, principlesand objectives ofeducational policy inthe context of theEuropean integration process,contribute to theunderstanding of the changesand trendsin education systems andprovide guidancein the Europeaneducationalspace.
Literatura
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (28.06.2010)
Cesta k učící se společnosti: Bílá kniha EU o vzdělávání. Praha : UIV, 1997.
České vzdělávání a Evropa. Praha : SVP, Tauris, 1999.
JEŽKOVÁ, V.; WALTEROVÁ, E. Vzdělávání v zemích Evropské unie. Praha : UK-PedF, CES, 1997.
Vzdělávání v evropských záležitostech. Soubor 10 příruček pro učitele a žáky základních a středních škol. Phare, UK-PedF, 2000.
WALTEROVÁ, E. (ed.) Objevujeme Evropu. Kniha pro učitele. Praha : UK-PedF, CES, 1997.
WALTEROVÁ, E.; JEŽKOVÁ, V. Žijeme v Evropě. Průvodce evropskou terminologií pro učitele a studenty učitelství. Praha : UK-PedF, CES, 2000.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (17.12.2012)
Seminární práce, která ověřuje schopnosti vytvořit a prezentovat návrh dílčího, evropsky orientovaného, vzdělávacího projektu.
Sylabus -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (28.02.2017)
problematika výchovy k myšlení v evropských a globálních souvislostech v kurikulu české školy
základní pojmy, společné hodnoty a principy vzdělávací politiky v EU
vývoj, principy a cíle vzdělávací politiky v kontextu procesu evropské integrace
aktuální trendy a změny v evropských vzdělávacích systémech
společné vzdělávací programy EU a jejich specifika v českém vzdělávacím prostředí
databáze evropských vzdělávacích programů, příležitosti pro studenty učitelství a učitele
projektování výukové aktivity s tematikou výchovy k myšlení v evropských a globálních souvislostech
Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (17.12.2012)
development, the principlesand objectivesof educational policyin the context ofthe European integration process currenttrendsand changes in theEuropean educationalsystems history of Europeanintegration and functioningof the European institutionsand the StructuralFunds. basic concepts, common valuesand principlesof educational policyin the EU commonEU educational programsand their specificsin the Czech educationalenvironment database of Europeaneducational programs, opportunities forstudent teachers and teachers