Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2012)
Předmět poskytuje studentům uvedení do problematiky pedagogicko-psychologické diagnostiky. Popisuje diagnostická kritéria, diagnostický proces a vybrané diagnostické metody.
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2012)
The subject provides introduction to educational-psychological diagnosis of children and juveniles. It describes diagnostic criteria, diagnostic process and chosen diagnostic methods.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2012)
Cílem kurzu je zkvalitňování učitelských kompetencí při využití diagnostických metod nezbytných pro práci učitele. Dále motivace k cílené spolupráci s ostatními odborníky působícími při výchově a vzdělávání dětí a mládeže (výchovný poradce, pracovník pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogického centra, sociálního odboru, oddělení péče o dítě apod.).
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2012)
The course objective is prime quality of professional competence within application of diagnostic techniques necessary for
teacher's and tutor's work. Further more there is motivation to targeted cooperation with parents and other professionals
operating within education and training of children and youth (educational advisers, pedagogical - psychologist specialists of
Pedagogical - psychologist advisory centres, Social departments, Section of children's care and so on.).
Literatura -
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2012)
DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H & H, 1992.
HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. a kol. Diagnostika. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Praha : UK PedF, 2002.
HRABAL, V. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka. Praha : SPN, 1989.
HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002.
CHRÁSKA,M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999.
ZELINKOVÁ, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001
Poslední úprava: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (29.10.2019)
DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H & H, 1992.
HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. a kol. Diagnostika. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Praha : UK PedF, 2002.
HRABAL, V. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka. Praha : SPN, 1989.
HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002.
CHRÁSKA,M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999.
ZELINKOVÁ, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2012)
Požadavky ke KZ:
1. aktivita v semináři
2. práce materiálového typu - diagnostika žáka nebo školní třídy
3. prezentace práce
Poslední úprava: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (29.10.2019)
1. activity during the seminar
2. case study of a pupil or classroom diagnosis
3. presentation of the coursework
Sylabus -
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2012)
Vymezení a pojem pedagogicko-psychologické diagnostiky. Školní poradenské služby. Podpůrný systém ve školství.
Oblasti diagnostiky. Individuální diagnostika žáka. Diagnostika školní třídy.
Charakteristika a uplatnění metod pedagogicko-psychologické diagnostiky. Edukometrie. Dotazníky. Rozhovor. Sociometrie. Pozorování. Projektivní metody. Anamnéza. Analýza dokumentů.
Ilustrace vybraných psychologických testů (např. WPPSI, WISC III, IST 2000, Raven, VIT, projektivní metody - kresba rodiny, začarované rodiny, stromu, FDT, test ŠZ Jirásek, test laterality Žlab, Matějček, Edfeldtův test, test obkleslování Matějček, SPAS, JEPI, SO-RA-D, MCI, CES, B 3, B 4).
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2012)
Specification of educational and psychological diagnostics. School guidance systems. Supporting system in education.
Issues dealt with by diagnostics. Diagnostics of pupil. Dagnostics of school classroom.
Characteristics and application of educational and psychological diagnostics. Evaluation and measurement. Questionnaires. Interveiw. Sociometry. Observation. Projection methods. Anamnesis. Analysis of record