PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Budování osobnosti - OB2314037
Anglický název: The shaping of child´s personality and ego
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 1/1, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (30)
letní:neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: ADAMEK/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2011)
Předmět odpovídá na otázku, co je osobnost, jaká je její struktura, jak probíhá proces jejího formování v období od narození do ukončení puberty a jakými riziky tento proces může být ohrožen. Snaží se ukázat cestu, jak snížit uvedená rizika a poskytuje posluchačům souhrn nástrojů aktivního budování kompetencí dospělé osobnosti. Výuka probíhá nejen formou výkladu, ale především videoprojekce a rozboru případových studií. Předmět je vhodný pro studenty všech pedagogických oborů.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: ADAMEK/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2011)

Primárním cílem předmětu je otevřít sebereflexi posluchače a tím snížit riziko deformace osobnosti dítěte. Tím vytvořit předpoklad, aby dítě získalo co nejkvalitnější kompetence pro svůj dospělý pracovní a rodinný život. Sekundárním cílem předmětu je přispět k redukci sociálně patologických jevů.

Literatura
Poslední úprava: ADAMEK/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2012)

Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.

Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.

Pokorná, V.: Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001.

Praško, J.: Poruchy osobnosti. Praha: Portál, 2003.

Metody výuky -
Poslední úprava: ADAMEK/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2011)
  • výklad
  • promítání video případových studií
  • analýza, diskuse, závěry
  • doporučení typu manuálu
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: ADAMEK/PEDF.CUNI.CZ (06.01.2011)
  • 80 % prezence
  • v případě větší absence přezkoušení
  • aktivita v rozborech případových studií
  • závěrečná esej

Sylabus -
Poslední úprava: ADAMEK/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2011)

• - pojem osobnosti, její struktura

• - základní mechanismus jejího formování prostřednictvím emočně-prožitkových zásahů v dětství,

• - vazba mezi komponenty osobnosti a projevy jejího dospělého chování,

• - perioda vytváření základů osobnosti - kotvy a vzory,

• - perioda prvotní sociální adaptace,

• - perioda krystalizace hodnotových struktur,

• - pojem role v procesu formování osobnosti,

• - souvislost mezi výchovnými chybami a vybranými psychickými a sociálními poruchami,

• - zpětná vazba jako základní nástroj formování osobnosti,

• - motivace postojem a vzorem,

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: ADAMEK/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2011)

Předmět nevyžaduje žádné předchozí odbornější vzdělání.

Předpokladem pro úspěch studenta je představivost, ochota si představovat, aktivní spolupráce a empatie.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK