PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální pedagogika II. - OB2314014
Anglický název: Social Pedagogy II.
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Prerekvizity : OB23142011
Je neslučitelnost pro: OB23142014
Je prerekvizitou pro: OB2314031, OB2314017, OB2314030, OB2314034
Je záměnnost pro: OB23142014
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (06.06.2006)
Předmět prohlubuje orientaci studentů v oblasti sociální pedagogiky. Obecně vymezené problémy aplikuje do roviny konkrétních výchovných situací a ve vztahu k specifickým skupinám osob. Rozvíjí širokou paletu metod sociálně výchovného působení a ukazuje možnosti jejich využití v rámci sociální sítě. Semináře jsou zaměřeny na osvojení sociálních kompetencí nezbytných pro budoucí působení studentů v praxi. Rozvoj osobnosti dětí a dospívajících v závislosti na různých typech sociálního prostředí. Rodina jako sociální prostředí. Intencionální prostředí ve výchovných institucích. Vliv médií na chování dětí a mládeže, vliv komunity. Děti a mládež jako ohrožená sociální skupina. Sociální deviace. Asociální jednání. Společensky nežádoucí chování u dětí a mládeže. Agresivita a šikana, výtržnictví, vandalství, působení extrémistických hnutí, kriminalita, drogová závislost, syndrom CAN, komerční sexuální zneužívání, domácí násilí aj. Strategie prevence, včasné intervence a terapie sociálně nežádoucích jevů v mezirezortním přístupu. Metody sociálně výchovné práce ve vztahu k různým skupinám, vč. minorit. Sociální opora jako významná součást pomoci v krizových situacích. Resocializační projekty a programy. Probační a mediální služba. Projektování v oblasti sociálně výchovného působení, komunitní projekty V seminářích - sledování vybraných problémů v sociální síti, návrhy preventivních programů
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (06.06.2006)

DUNOVSKÝ, J., DYTRICH, Z. a MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995.

JEDLIČKA, R. a KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998.

KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001.

KRAUS, B. aj. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001.

MAREŠ, J. aj. Sociální opora u dětí a dospívajících I. Hradec Králové: Nukleus, 2001.

MATOUŠEK, O. KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998.

MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999.

VODÁČKOVÁ, aj. Krizová intervence. Praha: Portál, 2002.

WEISS, P. aj. Sexuální zneužívání. Pachatelé a oběti. Praha: Grada, 2000.

HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha: UK-PedF, 2001.

ŘEZNÍČEK, M. Systematická prevence sociálních deviací. Praha: Karolinum, 1994.

KOUDELKOVÁ, A. Psychologické otázky delikvence. Praha: Victoria Publishing, 1995.

ČÍRTKOVÁ, L. K problematice zvláštností sociálně patologického vývoje u dívek. In: Diagnóza, prognóza a resocializace skupin mládeže ohrožených sociálně negativním vývojem. Praha: Policejní akademie, 1997.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK