PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika - OB2314009
Anglický název: Special Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Jan Svatoš
Prerekvizity : OB23142001
Je neslučitelnost pro: OB23142009
Je prerekvizitou pro: OB2314028
Je záměnnost pro: OB23142009
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (06.06.2006)
Předmět má za úkol seznámit posluchače se základy speciální pedagogiky, jako vědní disciplíny, s aktuálními problémy výchovy a vzdělávání žáků se zdravotním postižením a s novými integračními, humanizačními a demokratizačními trendy ve a vzdělávání dětí, mládeže a dospělých s jednotlivými druhy postižení . Obsah : - Speciální pedagogika,obsah, cíle,zaměření, nové trendy Metody speciální pedagogiky. Druhy zdravotního postižení. - Speciální školství. Druhy a typy speciálních škol a školských zařízení. - Integrace žáků se zdravotním postižením do hlavního proudu vzdělávání. - Co je a co není segregace? - Nová legislativa ve výchově a vzdělávání lidí se zdravotním postižením. - Pedagogické, psychologické a sociální problémy dětí, mládeže a dospělých s mentálním postižením. Klasifikace mentální retardace, její četnost a příčiny. - Nové formy vzdělávání žáků s těžkým a hlubokým mentálním postižením a s více vadami. - Ústavní péče o děti a mládež se zdravotním postižením. Nové trendy v ústavní péči. - Alternativy ústavní péče. - Výchova a vzdělávání žáků s tělesným postižením. - Výchova a vzdělávání žáků se zrakovým postižením. - Výchova a vzdělávání žáků se sluchovým a řečovým postižením. - Problematika výchovy a vzdělávání žáků s autismem. - Speciálně pedagogická centra jako nová forma péče o zdravotně postižené žáky. - Výchova žáků s poruchami chování. Střediska výchovné péče pro děti a mládež. - Vědecká a výzkumná práce ve speciální pedagogice.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (06.06.2006)

Chvátalová, H.: jak se žije dětem s postižením. Praha, Portál 2001.

Jankovský, Jiří.: Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha, TRITON 2001.

Janotová, N.,Svobodová, A.: Integrace sluchově postiženého. Praha, Septima 1996.

Jesenský, J.: Prostor pro integraci. Praha, Comenia consult 1993.

Keblová, A.: Integrované vzdělávání žáků se zrakovým postižením. Praha, Septima 1996.

Kubová,L.: Speciálně pedagogická centra. Praha, Septima 1995.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK