PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Etický kurz B I - OB2312020
Anglický název: Ethics Seminar - B I
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (120)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Kategorizace předmětu: Učitelství > Občanská výchova
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: STRACENY/PEDF.CUNI.CZ (26.10.2009)
Zdroje hermeneutické tradice a význam universální hermeneutiky v axiologickém a etickém diskursu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: STRACENY/PEDF.CUNI.CZ (26.10.2009)

V návaznosti na tradiční etické problémy a soudobé diskuse v etice dospět k etické dimenzi problematiky dialogu, rozumění, dorozumění.

Literatura
Poslední úprava: SEMRADO/PEDF.CUNI.CZ (25.02.2015)

Buber, M.: Já a Ty. Olomouc 1995.

Fink, E.: Bytí, pravda, svět. Praha 1996.

Gadamer, H.-G.: Člověk a řeč. Praha 1999.

Grondin, J.: Úvod do hermeneutiky. Praha 1997.

Heidegger, M.: Básnicky bydlí člověk. Praha 1993.

Hroch,J., Konečná, M., Hlouch, L.: Proměny hermeneutického myšlení. Brno 2010.

Payne, J.: Hermeneutická etika. Praha 1995.

Pelcová, N., Semrádová, I.: Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha 2014.

Pokorný, P. a kol.: Hermeneutika jako teorie porozumění. Praha 2005.

Semrádová, I.: Filosofický seminář. 2003 a pozdější vydání.

Semrádová, I.: Úvod do etiky. Hradec Králové 2009.

Semrádová, I.: Etika. Výběr textů k interpretaci. Hradec Králové 2010

 

 

 

Sylabus
Poslední úprava: SEMRADO/PEDF.CUNI.CZ (28.02.2014)

Jazyk, text, interpretace, interpretační chyby, dezinterpretace.
Rozumění v hermeneutické tradici jako teoretické intellegere.
Rozumění u Heideggera jako rozumět své věci, stačit na ni, umět si s ní poradit. Každodenní rozumění jako netematické. Předchůdné porozumění "předinterpretuje" užití. Rozvrhový charakter našeho rozumění. Rozumění jako primární, výklad jako rozvoj či rozpracování rozumění. Nikoli teorie výkladu, nýbrž vykládání samo je úkolem hermeneutiky. Bezprostředně řečené a spolumíněné.
Gadamerova universální hermeneutika. Tázající se rozumění. "Vycházejíce z rozhovoru, jímž jsme, pokoušíme se přiblížit temnosti řeči." Faktická řeč nestačí, aby vyčerpala vnitřní rozhovor, který nás podněcuje k rozumění.
"Možnost, že ten druhý má pravdu, je duší hermeneutiky."
Habermasova kritika dorozumění ve jménu dorozumění.
Rozumění a dorozumění jako témata etiky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK