PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Filozofický kurz A II - - OB2312013
Anglický název: Czech Philosophical Thought
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Věra Jirásková, Ph.D.
doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Občanská výchova
Záměnnost : OB2312011
Je záměnnost pro: OB2312011
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (24.02.2018)
Povinně volitelný předmět České filosofické myšlení poskytuje studentům příležitost prostřednictvím společného čtení vybraných textů českých myslitelů nalézat a promýšlet podstatné záležitosti, jejichž promýšlením se může profesně a lidsky rozvíjet. V prvé řadě je kurz zaměřen jednak na schopnost studenta reflektovat svoji situaci ve světě v souvislosti s uvědomováním si neutuchající významnosti některých témat procházejících dějinami myšlení a jednak na jeho schopnost svůj vhled do situace odpovídajícím způsobem vyjádřit a diskutovat jej. V řadě druhé se samozřejmě kurz snaží uvádět do horizontu českého filosofického myšlení a inspirovat k dalšímu samostatnému studiu tematiky. Zde je však třeba zdůraznit, že se jedná především o 'čtecí semináře', nikoli o soustavné přednášky. V rámci předmětu bude věnována pozornost ukázkám z textů vybraných (obvykle dvou až čtyř) českým myslitelů (např. Hus, Chelčický, Palacký, Masaryk, Rádl, Patočka, Kosík, Machovec, Kohák). Součástí semináře je práce s moodlem: na moodlu jsou k dispozici vybrané texty a též prostřednictvím moodlu lze odevzdávat dílčí úkoly. (Moodlové opory jsou přístupné v rámci spolčeného bakálářského kurzu dostupného na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4679 .
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (26.04.2018)

Zouhar, J.: Dějiny českého filosofického myšlení do roku 1968. Academicus, Brno 2008.

KOHÁK, Erazim a Jakub TRNKA. Hledání české filosofie: soubor studií. Praha: Filosofia, 2012. ISBN 978-80-7007-388-9.

Kohák, Erazim. Domov a dálava: kulturní totožnost a obecné lidství v českém myšlení. 3., nezměn. vyd. Praha: Filosofia, 2013. 422 s. ISBN 978-80-7007-401-5.

Zámečník, Lukáš Hadwiger, ed. Antologie filosofických textů Moravy: filosofie jazyka, mysli a vědy v dějinách Moravy. Brno: Gymnázium Integra, 2012. [167] s. Učíme o Moravě. ISBN 978-80-260-2495-8.

Pelcová, Naděžda, ed. a Hogenová, Anna, ed. Česká vzdělanost v Evropě I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. 332 s.ISBN 978-80-7290-515-7.

Pelcová, Naděžda, ed. a Hogenová, Anna, ed. Česká vzdělanost v Evropě II. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. 206 s.ISBN 978-80-7290-627-7.

Pelcová, Naděžda, ed. a Hogenová, Anna, ed. Česká vzdělanost v Evropě III. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 282 s. ISBN 978-80-7290-711-3.

Zouhar, J.: Dějiny českého filosofického myšlení do roku 1968. Academicus, Brno 2008.

Patočka, Jan. Česká vzdělanost v Evropě. Praha: Václav Petr, 1939. 37, [I] s. Svazky úvah a studií; č. 6.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (29.01.2018)

Podmínky získání zápočtu:

  • aktivní účast na seminářích a průběžné plnění zadaných úkolů (např. předběžné seznámení se s textem, vypracování dílčí interpetace problému, její přepracování, orientační splnění elektornického testu, zhlédnutí či poslech audiovizuálního materiálu, exkurze apod.)
  • samostatná četba díla českého myslitele a písemná interpretace vybraného problému, kterým se zvolený autor zabývá (samozřejmě v kontextu intepretovaného textu) - tedy 
  • ústní obhájení písemné intepretace (seminární práce) a prokázání obecného přehledu o dějinách české filosofie (viz povinná literatura: Zouhar.)

Požadavky na seminární práci: Jak je uvedeno výše, seminární práce se sestává z interpretace jednoho problému vyjevujícího se při čtení původní filosofické monografie českého autora. Vypracovaná interpretace musí odpovídat zásadám, k nimž budeme dospívat v semináři. Problém je třeba na samém počátku práce dobře uchopit (výstižně vysvětlit), měl by být vztažen ke kontextu autorova myšlení a doby vzniku textu, interpretace by měla být založana na vhledu studenta do problému, tedy nejen na určitém porozumění interpetovaného textu, ale na porozumění problému v širším kontextu přesahujícím rámec interpretovaného díla. Seminární práce musí být vypracována v souladu s běžnými etickými a formálními požadavky a je třeba, aby obsahovala nejméně jeden sekundární pramen.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK