Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu:
ne
Stav předmětu:
nevyučován
Jazyk výuky:
čeština
Způsob výuky:
prezenční
Způsob výuky:
prezenční
Poznámka:
předmět lze zapsat opakovaně předmět je možno zapsat mimo plán povolen pro zápis po webu při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu předmět lze zapsat v ZS i LS
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (25.09.2020)
S ohledem na uměleckou povahu předmětu a odpovídající počet studentů probíhá výuka prezenčně.
Cíl. Předmět je určen houslistům. Hra na klavír je základní dovednost, jejíž úspěšné zvládnutí umožňuje výuku všech složek hudební výchovy na základních a středních školách, je velmi důležitá při výuce houslové hry (doprovody, intonace) a je úzce propojena s většinou hudebně teoretických oborů. Cílem předmětu je dosáhnout po stránce technické i interpretační takové úrovně, aby klavír mohl být všestranně využíván
- jako sólový nástroj pro interpretaci ukázek skladeb jednotlivých historických období
- při klavírní spolupráci v rámci komorní hudby, korepetic instruktivních skladeb
- při tvorbě doprovodů k lidovým i umělým písním
- jako prostředek k demonstraci výkladu praktických i teoretických disciplín
(intonace a rytmus, hudební nauka, harmonie a kontrapunkt, formy, rozbor skladeb, dějiny hudby).
Obsah. Podle sestaveného individuálního plánu, který zohledňuje technické schopnosti a již dosaženou úroveň hry na klavír, studuje posluchač skladby všech stylových období a pracuje v rámci studia stupnic, akordů a etud na zvýšení své technické úrovně. Zároveň se věnuje improvizaci doprovodů lidových písní (kadence, stylizace doprovodů, transpozice).
Poslední úprava: doc. MgA. Jana Palkovská (05.12.2018)
The subject is intended for violinists. Based on an individual plan that takes into consideration technical abilities and the level of piano playing, studies the composition of all stylistic periods and works to scale, chords and etudes to increase his technical level. The student also improvises the accompaniment of folk songs (cadence, accompaniment stylization, transposition).
Literatura
Poslední úprava: doc. MgA. Jana Palkovská (05.12.2018)
Böhmová - Grünfeldová - Sarauer,: Klavírní škola pro začátečníky F. Emonts: Europäische Klavierschule Kleinová, Fišerová, Müllerová: Album etud 1 - 5 C. Czerny: Etudy op. 261, 849, 299 J. S. Bach Knížka pro A. M Bachovou, Malá preludia Klasikové a jejich současníci I. ,II R. Schumann: Album pro mládež P. Eben: 100 lidových písní a koled E. Hradecký: Hrajeme na klavír podle akordových značek. Další instruktivní literatura, volená ividuálně dle stupně hudební a technické vyspělosti studenta
Zpěvníky
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. MgA. Jana Palkovská (05.12.2018)
Provedení dvou etud a dvou přednesových skladeb rozdílného charakteru
Lidové písně s doprovodem
Sylabus
Poslední úprava: doc. MgA. Jana Palkovská (05.12.2018)
Nastudování etud i přednesových skladeb různých stylových období dle individuálního studijního plánu studenta