Poslední úprava: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (10.02.2021)
Přednáška a cvičení "Etnická hudba a etnomuzikologie" poskytuje přehled a orientaci v tzv. etnické hudbě, tedy v hudebních projevech mimo rámec "západní" artificiální hudby. Zabývá se především hudebním folklórem, hudbou přírodních národů a vysokých mimoevropských kultur. V době prezenční výuka je předmět koncipován jako přátelská setkání při diskusi o mimoevropské hudbě. Kromě představení teoretických základů etnomuzikologie je zaměřena zejména na sluchovou zkušenost. Komentované ukázky reprezentativních vzorků etnické hudby mapují hudební projevy hlavních kultur a etnik planety v kontextu jejich kulturně-antropologických souvislostí a vzájemných vztahů. Důraz je kladen na rozvíjení schopnosti analytického přístupu a porozumění principům hudebního myšlení i mimo rámec evropských hudebních zvyklostí. Studenti jako výstup obdrží řadu materiálů, kterou budou k tomuto tématu moci využít ve své pedagogické praxi.
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (31.10.2019)
A study of the development of non-western music. Emphasis will be placed on developing a thorough knowledge of non-European music. The objective of Ethnic Music and Ethnomusicology is for the student to gain an understanding of the development of non-western music from the earliest known sources until the present day. The course will include the study of both traditional and folk music in many genres. It will place a strong emphasis on listening to and identifying various styles od world regions. Upon successful completion of this course, students will be expected to:
• Demonstrate a basic knowledge of significant genres of various world regions
• Apply understanding of stylistic trends through aural recognition and analysis of representative works
• Understand and describe the development of specific musical instruments
• Shortly analyze representative works and evaluate how music was shaped by broad political, cultural, and economic trends and by the values of the society that produced it
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (10.02.2021)
Distanční výuka bude koncipována takto:
vše "povinné" probíhá asynchronně v prostředí Moodle (online výuka se neváže (!) na konkrétní a jediný čas)
v pondělí budou do Moodle přidány odkazy na videopřednášky / ppt prezentace a budou otevřeny ke shlédnutí po dobu celého týdne
v prostředí Moodle bude k dispozici seznam on-line odkazů, handout či text z "Handparatatu", týkající se tématu (asynchronní výuka)
v případě domluvy mohou probíhat synchronní konzultace přes domluvené kanály
pokud nebude možné konat atestaci v prezenční podobě, atestace bude realizována v Moodle + případně osobně on-line kolokviem v domluvených časech a prostředích
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (01.10.2019)
Doporučená rozšiřující literatura:
JURKOVÁ, Z. a kol.: Kapitoly o mimoevropské hudbě, VUP, 2. vyd., Olomouc 2001
MATOUŠEK, V.: Rytmus a čas v etnické hudbě, Togga, Praha 2003 (158 str., 2 CD s ukázkami)
STONE, R. M. a další: The Garland Encyclopedia of World Music, Online-verze: http://glnd.alexanderstreet.com/ (přístup přes ISIC)
ETHNOMUSICOLOGY FORUM, Journal of the British Forum for Ethnomusicology www.tandf.co.uk/journals www.bfe.org.uk ETHNOMUSICOLOGY, Journal of the Society for Ethnomusicology (SEM) http://www.indiana.edu/~ethmusic HOOD, M.: The Ethnomusicologist, New York 1971 KUNST, J.: Ethnomusicology, repr. 1975 Amsterodam MUSIKGESCHICHTE IN BILDERN, Band I. Musikethnologie (cca 12 dílů) NETTL, B.: Theory and Method in Ethnomusicology, London 1964 SACHS, C.: The History of Musical Instruments, W.W.Norton & Comp.injc., New York 1968 (1940), ISBN 0 393 02068 1 MYERS, Helen. 1992. Ethnomusicology: An Introduction. NY: W. W. Norton & Co. (fotokopie v knihovně ÚHV FF UK). NETTL, B. The Study of Ethnomusicology, Thirty-one Issues and Concepts. Urbana and Chicago: University of Illinois Press. 2005
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (10.02.2021)
Podmínky pro udělení zápočtu:
1. v době distanční výuky: samostatné shlédnutí a prostudování zaslaných materiálů
2. příprava pracovního listu se zadaným tématem (aktivity využitelné v praxi 2. stupně ZŠ a SŠ)
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (10.02.2021)
Distanční výuka - viz DESKRIPTORY!
V rámci přednášek a seminářů bude postupně věnována pozornost vybraným tématům z níže uvedeného seznamu. Každý semestr obsáhne pouze vybrané geografické lokality, a to ze dvou důvodů: 1) oblasti celé planety není možné v rámci jednoho semestru uspokojivě zvládnout, 2) studenti takto budou mít možnost v případě zájmu v předmětu pokračovat i v dalších semestrech.
· Hudba australských Aboriginců a původních obyvatel Oceánie
· Tradiční hudba subsaharské Afriky (Pygmejové, Shona atd.)
· Tradiční hudba Tibetu, střední a paleoarktické Asie (šamanismus, khoomij)
· Hudba indického subkontinentu (rága, tála)
· Klasická a lidová hudba arabského kulturního okruhu (maqám)
· Hudba jihovýchodní Asie (gallan atd.)
· Kultivovaná a lidová hudba kultur Dálného Východu (Čína, Japonsko, Korea)
· Hudba Ainuů, Inuitů (Eskymáků) a indiánů severní Ameriky
· Hudba Latinské Ameriky (indiáni Amazonie, And, obyvatelé puebel)
· Specifika etnické hudby Středomoří, hudba starých civilizací Blízkého východu, Antiky a její relikty v tradiční a lidové hudbě kolem Středozemního moře