PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Literatura II (1700-1805) - OB2307020
Anglický název: Literature II (1700-1805)
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBG2G116A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Němčina
Prerekvizity : OB2307019
Záměnnost : OB2307A20
Je prerekvizitou pro: OB2307048, OB2307021
Je záměnnost pro: OB2307A20
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BUCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.02.2014)
Cílem kurzu je zprostředkovat studentům přehled o německé literatuře v evropském kontextu v období osvícenství, hnutí Sturm und Drang a německé klasiky. Ukázat jejich význam a podnětnost pro pozdější literární vývoj. Obsahové zaměření přednášky: Literatura německého osvícenství, filozofické základy, rozdělení a charakteristika do jednotlivých etap. Osvícenské divadlo (Gottsched, Lessing), vliv sentimentalismu (Klopstock), román v německém osvícenství (Wieland, Schnabel). Literatura hnutí Sturm und Drang. Filozofické koncepce, mladý Goethe a Schiller. Zvláštní postavení G.A.Bürgera. Výmarská klasika: Goethe a Schiller. Výmar jako centrum kulturního života. Drama. Společná umělecká aktivita Goetheho a Schillera. Obsahové zaměření seminářů: Diskuse o vybraných textech daného období (ukázky z filozofických, estetických a literárně teoretických textů), rozbor básnických, prozaických a dramatických děl podle Seznamu doporučené četby nebo podle zájmů a přání účastníků kurzu.
Literatura
Poslední úprava: BUCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.02.2016)

1. Wessels, H.F. (Hrsg.). Aufklärung. Königstein/Ts. : Athenäum-Verlag, 1983.
2. Wiese, B. von (Hrsg.) Deutsche Gedichte. Berlin : Cornelsen Verlag, 1993. ISBN 3-464-57000-2.
3. Baumann, B.; Oberle, B. Deutsche Literatur in Epochen. 2. aktual. vyd. Ismaning : Max Hueber Verlag, 1996. ISBN 3-19-001399-3.
4. Žmegač, V. Kleine Geschichte der deutschen Literatur. Weinheim : Beltz Athenäum Verlag, 1997. ISBN 3-445-08577-3.
5. Pochlatko, H.; Koweindl, K.; Amon, E. Einführung in die Literatur des deutschen Sprachraumes von ihren Anfängen bis zur Gegenwart. Wien : Wilhelm Braumüller, 1989. ISBN 3 7003 825 6.
6. Wetzel, Ch. Lexikon der Autoren und Werke. Stuttgart : Ernst Klett Schulbuchverlag, 1986. ISBN 3-12-347480-1.
7. Sorensen, B.A. Geschichte der deutschen Literatur. Bd. I : vom Mittelalter bis zur Romantik. München : C. H. Verlagsbuchhandlung, 1997. ISBN 3-406-42016-8.
8. Slovník spisovatelů německého jazyka a spisovatelů lužickosrbských. Odeon, Praha 1987.
9. Rothmann, K. Kleine Geschichte der deutschen Literatur. Stuttgart : Philipp Reclam jun. 18. (erweiterte Ausgabe), 2003. ISBN 3-15-010525-0.
10. Böttcher, K.; Geerdts, H.J. Kurze Geschichte der deutschen Literatur. Berlin : Volk und Wissen, 1981.
11. Borries, E. und E. von. Deutsche Literaturgeschichte : Bd.2 Aufklärung und Empfindsamkeit : Sturm und Drang. München : Deutscher Taschenbuch Verlag, 1991. ISBN 3-423-03342-8.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: BUCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.02.2016)
  • Požadavky ke zkoušce
  • Ústní zkouška vychází z přednášek kurzu a studijní literatury. Součástí zkoušky je četba ukázky z děl obsažených v seznamu povinné literatury, rozhovor o tomto díle a rozhovor o četbě. Portfólio z kurzu je součástí hodnocení zkoušky (33%).
Sylabus
Poslední úprava: BUCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.02.2016)
  • 22.2.2016 Organizační pokyny, seznámení s průběhem kurzu, zkoušky a seznamem povinné četby: G. E. Lessing: Nathan, der Weise; F. Schiller: Die Räuber; J. W. Goethe: Die Leiden des jungen Werthers; J. W. Goethe: Faust I, J. W. Goethe: Iphigenie auf Tauris; J. W. Goethe: Zauberlehrling; F. Schiller: Der Handschuh, Der Taucher.
  • 29.2.2016 Die Fabeln, Lehrdichtung
  • 07.3.2016 Anakreontik, F. G. Klopstock (Messias - die ersten drei Gesänge; Oden - Zürchner See, An die Freunde)
  • 14.3.2016 G. E. Lessing: Nathan, der Weise (Ringparabel + M. Pressler: Nathan und seine Kinder)
  • 21.3.2016 F. Schiller: Die Räuber
  • 28.3.2016 Velikonoční pondělí
  • 04.4.2016 J. W. Goethe: Die Leiden des jungen Werthers
  • 11.4.2016 J. W. Goethe: Faust I
  • 18.4.2016 J. W. Goethe: Faust I
  • 25.4.2016 J. W. Goethe: Iphigenie auf Tauris
  • 02.5.2016 Balladen - J.W. Goethe: Zauberlehring, F. Schiller: Der Handschuh, Der Taucher
  • 09.5.2016 Robinsonaden
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: BUCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.02.2016)
  • 75% docházka, aktivní účast na seminářích, skupinový referát ne jedno z děl povinné četby. Portfólio s vytištěnými prezentacemi, handouty a s vypracovanými dílčími úkoly. Součástí portfólia bude i krátké pojednání o každém z děl povinné literatury.
  • Struktura maximálně 15 min. referátu
  • Údaje o autorovi (pouze ty, které se vztahují k tématu referátu, tzn. informace k té části života a tvorby, která se vztahuje k pojednávanému dílu)

  • Stručné seznámení s tématickou, kompoziční a jazykovou komponentou díla. Důležité jsou vypravěčské struktury, konfigurace a konstelace postav.

    Pozor! Nejedná se o převyprávění obsahu!!!

  • Akcent na literárně filozofický proud doby, k němuž se dílo řadí (co v něm lze považovat např. za znaky období např. osvícenství, klasicismu atd.).

  • Vybraný problém.

  • Literárně-kritický a čtenářský ohlas, nejznámější vydání, filmové či divadelní adaptace apod.

  • Překlady do češtiny.

  • Ukázka textu (namnožená pro všechny účastníky semináře).

    Ukázku textu je třeba zaslat vedoucí kurzu ve čtvrtek před přednesením referátu. Pozor! Přečetení ukázky neosvobozuje od nutnosti přečít celé dílo!

  • Námět na didaktickou adaptaci (co by mohlo být na daném díle zajímavé pro gymnazisty).

  • Čím dílo oslovilo Vás jako referenta/referentku.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK