PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výběrový literární seminář III - OB2306085
Anglický název: Optional seminar in literature III
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (12)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: francouzština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Francouzština
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (11.01.2018)
« Littérature française du 16e siècle » - Jako cíl si stanovujeme obecně zhodnotit vývojové tendence ve francouzské literatuře 16. století. Tento záběr má vzhledem k tvůrčímu duchu období renesance a humanismu tedy nutně typologickou povahu. Budou představeny nejdůležitější termíny spojené s danou problematikou: základní literární díla, jednotlivé žánry, autoři. Stručný historický a výtvarný exkurz. V praktické části se zabýváme literárním rozborem termínů z obecné části konkrétně na půdě umělecky kvalitních děl: např. Tři lásky ROSARDA, Gargantua a Pantagruel RABELAISE a Eseje MONTAIGNE. Zaměřujeme se především na jazykový a literární rozbor forem, postav a motivů, které jsou pro francouzskou literaturu zásadní (např. sonet, esej, ideální krása, utopie, humor, správný úsudek). Zamyšlení nad spojením textu a obrazu, textu a jeho překladu. Seminář probíhá na úrovni B2-C1 ve francouzském jazyce ! Český překlad francouzských děl k dispozici.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (11.01.2018)

Lecture indispensable :

VILLON, François. Básně. Praha : Československý spisovatel, 2009.

MONTAIGNE, Michel de. Eseje, Praha : Odeon, 1966

RONSARD, Pierre de. Tři lásky. Praha : Mladá fronta, 1998.

RABELAIS, François, Gargantua a Pantagruel, Praha: Odeon, 1968.

 

Sources :

BACHTIN, Michail Michajlovič, François Rabelais a lidová kultura středověku a renesance, Praha: Odeon, 1975 (Praha: Argo, 2007).

AUERBACH, Erich, Mimesis, Praha: Mladá fronta, 2002. (kapitola o Ra- belaisovi)

CURTIUS, Ernst Robert: Evropská literatura a latinský středověk, Praha: Triáda, 1998

SPITZER, Leo : Etudes de style. Paris : Gallimard, 1970. (Etudes sur Rabelais)

SPITZER, Leo : Stylistické studie z románských literatur. Praha: Triáda, 2010)

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (11.01.2018)

Chaque étudiant lira au moins 3 titres de la liste de lecture conseillée et consultera les références bibliographiques avant la fin du semestre. Tous les étudiants désireux d’obtenir la mention « započteno » enverront, AVANT LE 2 JUIN 2018, à l’adresse électronique : milena.fucikova@pedf.cuni.cz un exposé écrit qui comportera 3 pages minimum (5 pages maximum) en français sur un des sujets suivants au choix :

 

1 L’autobiographie dans Les Essais de Michel de MONTAIGNE

2 La langue comme enjeu littéraire dans l’œuvre de François RABELAIS

3 L’imaginaire de l’amour chez Pierre de RONSARD

4  La figure du narrateur dans l’œuvre de François RABELAIS

5 Le rire chez François RABELAIS (Pantagruel)

6 KUNDERA, le prince de l’essai

7 La notion du sonnet à travers des siècles dans la poésie française(synthèse)

8 La notion de l’essai à travers des siècles dans la littérature française(synthèse)

9 Les sonnets de Louise LABÉ : la spécificité de la voix féminine

10 Michel-Ange, grande personnalité de la Renaissance, dans Parle-leur de batailles, de rois et d’éléphants de Mathias ENARD

11 Le style de Michel de MONTAIGNE (synthèse)

12 Le style de François RABELAIS (synthèse)

Sylabus - francouzština
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (11.01.2018)

1. Qu’est-ce que la Renaissance et l’Humanisme en France? 

Introduction historique, littéraire et culturelle.

http://www.axl.cefan.ulaval.ca/francophonie/HIST_FR_s5_Renaissance.htm

F. Villon; „Je meurs de soif auprès d’une fontaine“

http://poesie.webnet.fr/lesgrandsclassiques/poemes/francois_villon/ballade_du_concours_de_blois.html

 

2. Michel de MONTAIGNE

Exposé :

1 Qu’est-ce qu’un essai ? Illustrez sur l’essai « Jak jsem byl vychováván ? » pp. 14-19

2 « Jak vypadám a jaký jsem », pp. 20-33

 

3. Les idées de Michel de MONTAIGNE

Exposé :

1 Montaigne skeptik « Apologie Raimunda ze Sabundy », pp. 134-190

2 Montaigne stoik. « O tom, že filozofovat znamená učit se umírat », pp. 115-132

 

4. RONSARD

Exposé :

1 Qu’est-ce qu’un sonnet ? Illustrez sur un sonnet choisi de Kasandra, Marie, Helena.

 

5. RABELAIS

Exposé :

1 Conception de l’éducation chez Rabelais

2 Le réalisme chez Rabelais

 

6. Lundi de Pâques

 

7. RABELAIS

Exposé :

1 L’humour et le rire rabelaisien

2 L’humanisme chez Rabelais

 

8. Test de connaissances

9. Correction

10. Les sonnets de Louise LABÉ : la spécificité de la voix féminine

11. Michel-Ange, grande personnalité de la Renaissance, dans Parle-leur de batailles, de rois et d’éléphants de Mathias ENARD

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK