PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Systematika a evoluce cevnatých rostlin - OB2302012
Anglický název: Systematics and evolution of cormobionts
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 0 (100)
letní:neurčen / neurčen (100)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Biologie > Biologie, Antropologie, Buněčná fyziologie a biochemie, Vývojová biologie, Didaktika biologie, Ekologie, Entomologie, Ekologie a přírodní prostředí, Ekologie a etologie, Předměty širšího základu, Předměty obecného základu, Geobotanika, Genetika, Lidská a živočišná fyziologie, Hydrobiologie, Imunologie, Mikrobiologie, Molekulární biologie, Neurobiologie, Botanika nižších rostlin, Zoologie bezobratlých, Anatomie a fyziologie rostlin, Parazitologie, Molekulární biologie rostlin, Teoretická biologie, Zoologie obratlovců, Virologie, Botanika vyšších rostlin
Prerekvizity : OB2302008
Záměnnost : O02302009
Je prerekvizitou pro: OB2302039
Je záměnnost pro: OPBB2B112A
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)
Systematika vyšších semenných rostlin. Důraz na ekologii rostlin a využití některých zástupců v environmentální praxi. Závěr je věnován legislativě a ochraně rostlin. Praktická cvičení a exkurse včetně Botanické zahrady v Praze.
Deskriptory
Poslední úprava: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)

Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (5 kredity) a je stanovena na 136 hodin. Přímá výuka odpovídá 90 min./týden u přednášek, resp. 90 min./14 dní u cvičení. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 vyučovací hodinu přednášky a cvičení, což odpovídá 30 minutám, časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (10 hodin) a časem na přípravu na zápočet (12 hodin) a zkoušku v rámci plnění předmětu (60 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta.

Distanční výuka s ohledem na možný "comeback Covid-19" by probíhala ve formě on-line výuky, on-line konzultace, zadávání úkolů distančně na MS Teams. Nicméně za normálního výukového režimu je MS Teams využíváno jako nástroj komunikace, konzultace a prostředí pro zadávání a plnění průběžných úkolů či průběžné testování.

MS Teams – odkaz na team:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae5-FBTe5rbcaceyaBulEnL2I-WeILI-kbTVvgf7jBvk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=50ed4679-6144-4661-9764-c7b445a69a86&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

Literatura
Poslední úprava: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)

Achele, D a kol. (1998): Co tu kvete. Ikar, Praha
Bollinger, M. a kol. (1998): Keře. Ikar, Praha.
Deyl,M.-Hísek,K.(2002): Naše květiny. Academia, Praha.
Grau, J. a kol. (2000): Trávy. Ikar, Praha.
Kremer, B.P. (1995): Stromy. Ikar, Praha.
Kubát a kol. (2002): Klíč ke květeně České republiky. Academia, Praha.
Munker, B. (1998): Plané rostliny střední Evropy. Ikar, Praha.
Nosák, B.-Schulzová, B. (2002): Tropické plody. Ikar, Praha.
Rohwer, J.G. (2002): Tropické rostliny. Ikar, Praha.
Rosypal, S. a kol.(2003): Nový přehled biologie. Sciencia, Praha.
Skýbová, J.(2007): Vybrané kapitoly ze systému a ekologie vyšších semenných rostlin. UK-Pedagogická fakulta, Praha.
Valíček, P. (2002): Užitkové rostliny tropů a subtropů. Academia, Praha.
Větvička, V. (2000): Stromy a keře. Aventinum, Praha.
Další aktuální literatura.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)

Zápočet - poznávání rostlin, didaktický fotoherbář
Zkouška - ověření znalostí z odpřednášené problematiky a na základě doporučené studijní literatury.

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)

1. Systém a vývojové vztahy hlavních skupin vyšších rostlin
2. Semenné rostliny a jejich charakteristika. Kapraďosemenné, cykasy, jinany, jehličnany. Jejich biologie a přehled hlavních zástupců.
3. Liánovce, jejich charakteristika, fylogeneze a třídění.
4. Magnoliophyta - charakteristika, vývoj a třídění. Magnoliopsida ? šácholanotvaré, vavřínotvaré, pepřovníkotvaré, podražcotvaré, leknínotvaré. Jejich biologie a přehled hlavních zástupců.
5. Rosopsida - pryskyřníkotvaré, vilínotvaré, kopřivotvaré, bukotvaré, břízotvaré, ořešákotvaré, hvozdíkotvaré, rdesnotvaré, pivoňkotvaré, čajovníkotvaré, violkotvaré, mučenkotvaré, kaparotvaré, vrbotvaré, vřesovcotvaré, prvosenkotvaré, slézotvaré, pryšcotvaré, růžotvaré, lomikamenotvaré, bobotvaré, kakostotvaré, aralkotvaré, olivovníkotvaré, hořcotvaré, štětkotvaré, jirnicotvaré, krtečníkotvaré, hluchavkotvaré,
Jejich biologie a přehled hlavních zástupců.
6. Liliopsida - žabníkotvaré, voďankotvaré , rdestotvaré, liliotvaré, kosatcotvaré, zázvorovníkotvaré, vstavačotvaré, sítivotvaré, šáchorotvaré, bromeliotvaré, křížatkotvaré, lipnicotvaré, arekotvaré, aronotvaré, pandánotvaré,
Jejich biologie a přehled hlavních zástupců.
7. Základy fytogeografie a fytocenologie. Fytocenologické jednotky na území Čech, fytogeografické členění našeho území.
8. Ekologie a sociologie rostlin. Význam ochrany rostlin na našem území. Nepůvodní, invazní a expanzivní druhy rostlin.

Praktika
1. l. Jehličnany - demonstrace vegetativních orgánů nejdůležitějších druhů jehličnanů, rozbor samčích a samičích květních šištic.
2. Demonstrace herbářových položek i živých přírodnin zástupců jednotlivých řádů a čeledí Magnoliophyt.
3. Návštěva botanické zahrady v areálu Přírodovědecké fakulty UK, prohlídka venkovní zahrady a skleníku s exotickými druhy, s odborným výkladem.
4. Závěrečné opakovací praktikum, udílení zápočtu na základě docházky do praktik, praktických znalostí demonstrovaných a dalších druhů rostlin, předložení didaktického herbáře.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)

Podmínky zakončení předmětu:

Odevzdaný didaktický fotoherbář rostlin

Zápočet - poznnávání rostlin 

Zkouška - ověření znalostí z odpřednášené problematiky a na základě doporučené studijní literatury.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK