PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Fyziologie rostlin - OB2302007
Anglický název: Plant Physiology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (100)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBB2B105A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Biologie > Biologie, Antropologie, Buněčná fyziologie a biochemie, Vývojová biologie, Didaktika biologie, Ekologie, Entomologie, Ekologie a přírodní prostředí, Ekologie a etologie, Předměty širšího základu, Předměty obecného základu, Geobotanika, Genetika, Lidská a živočišná fyziologie, Hydrobiologie, Imunologie, Mikrobiologie, Molekulární biologie, Neurobiologie, Botanika nižších rostlin, Zoologie bezobratlých, Anatomie a fyziologie rostlin, Parazitologie, Molekulární biologie rostlin, Teoretická biologie, Zoologie obratlovců, Virologie, Botanika vyšších rostlin
Záměnnost : O02302005
Je záměnnost pro: OKB2302007, OPBB2B105A
Anotace -
Poslední úprava: VASILIS/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2008)
Předmět fyziologie rostlin svým obsahem postihuje zejména problematiku vlastního vymezení základních pojmů a interdisciplinárních vztahů včetně definice této vědní discipliny. Podrobně charakterizuje jednotlivé fyziologické procesy spojené s funkci a distribucí minerálních látek a vody, procesy vázané na metabolické dráhy rostlin, detailně popisuje proces fotosyntézy se zřetelem na specifika C3, C4 a CAM rostliny. Samostatně jsou řešeny fyziologické aspekty růstu a vývoje rostlin, buněčný cyklus rostlinné buňky, procesy regulace na buněčné, mezibuněčné úrovni (fytohormony) a regulace vnějšími faktory. Poslední výukový celek je věnován rozmnožování rostlin (pohlavní a nepohlavní rozmnožování) a fyziologickým aspektům pohybu rostlin. Laboratorní cvičení jsou praktickým doplňkem teoretické přípravy s ohledem na učivo a možnou aplikaci na ZŠ a SŠ.
Literatura
Poslední úprava: VASILIS/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2008)

Procházka, S et al. (1998): Fyziologie rostlin. Academia. Praha.

Kincl, M., Krpeš, M. (1994): Fyziologie rostlin. Ostravská univerzita. Ostrava.

Dvořák, P. (1991): Cvičení z fyziologie rostlin. Univerzita Karlova. Praha.

Sylabus
Poslední úprava: VASILIS/PEDF.CUNI.CZ (16.01.2012)

Obsah kurzu:

l. Fyziologie rostlin, rostlina a voda:
vymezení vědního oboru, předmět oboru, vztahy k jiným biologickým oborům, metody výzkumu, historie, definice rostlin, fce vody v rostlinném organismu, pohyb vody v rostlině (difúze, konvekce, osmóza, osmotický, matricový, turgorový a vodní potenciál, hypotonické, hypertonické, izotonické prostředí, plazmolýza, plazmoptýza), příjem a vedení vody rostlinou (pasivní, aktivní) , kořenový vztlak, transpirační proud, gutace, koheze, adheze, kapilarita, osmoregulace rostliny, evapotranspirace, půda.

2. Minerální výživa rostlinného organismu:
fyziologická definice pojmu minerální výživa, biogenní prvky, sušina, kvantiativní a kvalitativní zastoupení biogenních prvků, živné roztoky, příjem a transport minerálních látek, pasivní transport, aktivní transport, mechanizmy aktivního transportu, asimilace a funkce minerálních živin (anorganické, organické).

3. Fotosyntéza:
základní princip, struktura a funkce chloroplastů, princip excitace a přenosu elektronů v rámci redoxní kaskády, struktura a funkce fotosystému (PS I a II), primární (světelná) fáze fotosyntézy (fotolýza, vznik ATP a NAHDPH+H, redoxní kaskáda, cyklická a acyklická fotofosforylace), sekundární (temnostní) fáze (Calvinuv cyklus, syntéza látek z produktů Calvinova cyklu /sacharóza, škrob, fruktany/, fotorespirace, C3, C4 a CAM rostliny), vnější faktory ovlivňující fotosyntézu.

4. Respirace:
procesy respiračního metabolismu (glykolýza, pentózový cyklus, Krebsův cyklus, oxidativní fosforylace), syntéza z meziproduktů respiračního metabolismu, dýchání rostlin a faktory vnějšího prostředí, hmyzožravé rostliny, autotrofie x heterotrofie, saprofytismus, parazitismus, mixotrofie, symbióza, mikorhiza, rozdělení organismů podle typu metabolismu.

5. Vývoj rostlinného organismu:
definice vývoje (růst, diferenciace), iniciály, meristémy, embryonální fáze (buněčný cyklus, mitóza, cytokineze, meióza), expanzní fáze, diferenciační fáze.

6. Regulace růstu a vývoje:
regulace růstu a vývoje na vnitrobuněčné, mezibuněčné úrovni a vnějšími faktory, fytohormony (auxiny, giberliny, cytokinny, abscisiny, ethylen), fytochromový a flavinový komplex, fotoperiodismus, etiolace, biorytmicita.
7. Ontogeneze a pohyby rostlin:
ontogenetické fáze, klíčení semen, kvetení (jarovizace), zrání plodů (anemochorie, barochorie, hydrochorie, zoochorie, autochorie, klimakterické a neklimakterické plody), opadání listů a plodů, stárnutí a odumírání rostlin nebo jejich částí (apoptóza x nekróza), pohyby rostlin (fyzikální, vitální, indukované, neindukované, taxe, tropismy, nastie).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (23.01.2017)

Písemný test obsahující pouze jednu správnou odpověd na otázku. Znalost učiva v rozsahu sylabu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK