PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výchova k hodnotám - O2314071
Anglický název: How to teach values
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (13.10.2009)
Předmět seznamuje studenty s teoriemi hodnot, psychologickým i filosofickým pohledem na pojem ?hodnoty? a nejrůznějšími psychologickými směry, které se pojmem ?hodnota? zabývají a snaží se je definovat. Pozornost je věnována výchově k hodnotám jak v rodině, tak ve škole, a zejména určení pedagogovy pozice v tomto proces.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (13.10.2009)

Hlavním cílem předmětu je ukázat studentům, jak důležitou pozici jednou budou mít ve vztahu ke svým žákům, až se budou věnovat svému oboru v praxi. Pomoci jim si uvědomit, že budou jednou z prvních oficiálních autorit, se kterou se děti, žáci či studenti v životě setkají.

Sekundárním cílem je ukázat studentům, jak mohou v oblastech školního života výchovu k hodnotám realizovat.

Literatura -
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (13.10.2009)

Literatura:

CIPRO, M. Galerie světových pedagogů. 1.vyd. Praha: M.Cipro, 2002.

EYRE, Linda;EYRE,Richard. Jak naučit děti hodnotám. 1. vyd. Praha: Portál, 2000.

GOBELOVÁ, T. Hodnotová výchova v pedagogické praxi. Ostrava : Ostravská univerzita, 2008. LICKONA, Thomas. Educating for charakter:How our Schools can Teach Respect and Responsibility. Bantam Books, New York, USA, 1992

PRÁZNÝ, A. Výchova jako přehodnocování hodnot. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2007. VACEK, Pavel. Průhled do psychologie morálky. 2.vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2010)

Požadavky k zápočtu:

  • docházka na semináře: 75% (nezávisle na tom, zda je někdo nemocný nebo není),
  • vypracování zadaných úkolů (eseje, výzkumné sondy aj.).

Požadavky ze zkoušce:

  • prostudované tematické okruhy ke zkoušce (vyučující zadává na úvodním semináři),
  • prostudovaná odborná literatura (1 knížka - na základě osobní volby studenta - zabývající se problematikou hodnot v oblasti výchovy).

Sylabus -
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (13.10.2009)

Sylabus:

  • definování pojmu hodnota,
  • funkce hodnot,
  • kategorizace hodnot,
  • vznik a vývoj morálního vědomí a hodnot,
  • fylogenetický vývoj hodnocení a mravnosti,
  • ontogenetický vývoj morálního cítění, vědomí a hodnot,
  • vývoj procesu morálního uvažování,
  • fáze vývoje morálního vědomí,
  • úloha školy ve výchově k hodnotám,
  • úloha rodiny, vztah rodiny a školy.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK