Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu:
ne
Stav předmětu:
nevyučován
Jazyk výuky:
čeština
Způsob výuky:
prezenční
Způsob výuky:
prezenční
Poznámka:
předmět lze zapsat opakovaně předmět je možno zapsat mimo plán povolen pro zápis po webu při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu předmět lze zapsat v ZS i LS
Předmět seznamuje studenty s teoriemi hodnot, psychologickým i filosofickým pohledem na pojem ?hodnoty? a nejrůznějšími psychologickými směry, které se pojmem ?hodnota? zabývají a snaží se je definovat. Pozornost je věnována výchově k hodnotám jak v rodině, tak ve škole, a zejména určení pedagogovy pozice v tomto proces.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (13.10.2009)
Annotation:
The subject presents theories of values, psychological and filosofical point of view to values and try to define the term of value. The subject focus on enlightenment to values in the family and also at school.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (13.10.2009)
Hlavním cílem předmětu je ukázat studentům, jak důležitou pozici jednou budou mít ve vztahu ke svým žákům, až se budou věnovat svému oboru v praxi. Pomoci jim si uvědomit, že budou jednou z prvních oficiálních autorit, se kterou se děti, žáci či studenti v životě setkají.
Sekundárním cílem je ukázat studentům, jak mohou v oblastech školního života výchovu k hodnotám realizovat.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (13.10.2009)
Subject aim:
The main aim of this subject is to show our students how important role they will have in relationship with their pupils, when they will start to teach. They will be one of the first of official authority for children they met and also this meeting will be fundamental for them on the subject of learning, school and next development their individuality. The second aim of the subject is to show students how they can bring into effect enlightenment to values at school.
Literatura -
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (13.10.2009)
Literatura:
CIPRO, M. Galerie světových pedagogů. 1.vyd. Praha: M.Cipro, 2002.
EYRE, Linda;EYRE,Richard. Jak naučit děti hodnotám. 1. vyd. Praha: Portál, 2000.
GOBELOVÁ, T. Hodnotová výchova v pedagogické praxi. Ostrava : Ostravská univerzita, 2008. LICKONA, Thomas. Educating for charakter:How our Schools can Teach Respect and Responsibility. Bantam Books, New York, USA, 1992
PRÁZNÝ, A. Výchova jako přehodnocování hodnot. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2007. VACEK, Pavel. Průhled do psychologie morálky. 2.vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (13.10.2009)
Literature:
CIPRO, M. Galerie světových pedagogů. 1.vyd. Praha: M.Cipro, 2002.
EYRE, Linda;EYRE,Richard. Jak naučit děti hodnotám. 1. vyd. Praha: Portál, 2000.
GOBELOVÁ, T. Hodnotová výchova v pedagogické praxi. Ostrava : Ostravská univerzita, 2008. LICKONA, Thomas. Educating for charakter:How our Schools can Teach Respect and Responsibility. Bantam Books, New York, USA, 1992.
PRÁZNÝ, A. Výchova jako přehodnocování hodnot. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2007. VACEK, Pavel. Průhled do psychologie morálky. 2.vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2010)
Požadavky k zápočtu:
docházka na semináře: 75% (nezávisle na tom, zda je někdo nemocný nebo není),
vypracování zadaných úkolů (eseje, výzkumné sondy aj.).
Požadavky ze zkoušce:
prostudované tematické okruhy ke zkoušce (vyučující zadává na úvodním semináři),
prostudovaná odborná literatura (1 knížka - na základě osobní volby studenta - zabývající se problematikou hodnot v oblasti výchovy).
Sylabus -
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (13.10.2009)
Sylabus:
definování pojmu hodnota,
funkce hodnot,
kategorizace hodnot,
vznik a vývoj morálního vědomí a hodnot,
fylogenetický vývoj hodnocení a mravnosti,
ontogenetický vývoj morálního cítění, vědomí a hodnot,
vývoj procesu morálního uvažování,
fáze vývoje morálního vědomí,
úloha školy ve výchově k hodnotám,
úloha rodiny, vztah rodiny a školy.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (13.10.2009)
Syllabus:
value definition,
function of values,
categorization of values,
genesis of the moral consciousness and values
phylogenetic evolution of the evaluation and moral,
ontogenetic evolution of the moral feeling, consciousness and values,
evolution of the proces of the moral contemplation,
evolution stage of the moral consciousness,
role of the school in the proces of teaching values,
role of the family, relationship between the family and school.