PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Arteterapie a sebereflexe II - O09321068
Anglický název: Art Therapy and Self - reflection II
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Umění > Předměty obecného základu
Prerekvizity : O09321067
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: HAJDUSKO/PEDF.CUNI.CZ (22.02.2010)
Kurs má (sebe)zkušenostní charakter, jeho ústředním cílem je seznámit studenty s projektivními, abreaktivními a sublimačními stránkami výtvarného projevu a přivést je k reflexi vlastní výrazové tvorby jako prostředku sebepoznání a k hlubšímu pochopení výtvarného projevu jejich budoucích žáků. Tento kurz se zaměřuje na hodnocení ve Vv, na formulaci hodnotících kritérií (jak pro výkon žáka, tak učitele) a na rozvoj reflexivní kompetence učitele.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: HAJDUSKO/PEDF.CUNI.CZ (22.02.2010)

Poznávacím cílem kursu je seznámit studenty s nejdůležitějšími teoretickými souvislostmi socio-rehabilitačních a psychoterapeutických vlastností výtvarného projevu a motivovat je k dalšímu poznávání.

Literatura -
Poslední úprava: HAJDUSKO/PEDF.CUNI.CZ (22.02.2010)

Slavík, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha : Karolinum 1997

Slavík, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. a II. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001, 2004

Rubin, J. A.(ed.): Přístupy v Arteterapii. Teorie a technika. Praha: Triton 2008

Fulková, M.: Reflexivní kompetence učitele výtvarné výchovy. (dis. práce) Pedf UK 2000

Slavík, J.; Siňor, S.: Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, 1993, 42, č.2, s. 155-166. ISSN 3330-3815

Goodman, N. Jazyky umění - nástin teorie symbolů. Praha: Academia 2007

Doležel, L. Heterocosmica - fikční a možné světy. Praha: Karolinum 2003

Červenka, M. Fikční světy lyriky. Praha: Paseka 2003

Ingarden, R. Fenomenologická estetika: pokus o vymezení oblasti bádání (přednáška)

Sibley F., Estetické pojmy (esej)

Dětská zkušenost s výtvarným projevem a vizuální kulturou (informace z výzkumu NIPOS), Praha: Pedf UK 2006

Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2008)

seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2008)
požadavky ke KZ:
Aktivní účast min. 70% (vzhledem k zážitkovému /výcvikovému/ charakteru semináře),

vypracované úkoly zadávané během semestru v portfoliu,

vypracovaná reflektivní bilance a didaktický úkol,

absolvování závěrečného pohovoru

Sylabus -
Poslední úprava: HAJDUSKO/PEDF.CUNI.CZ (22.02.2010)
Sylabus:
Teorie:

6) Teorie výrazu.

7) Výtvarný zážitek - rozbor.

8) "Empatická bublina" (Majava), psychická distance (Bullough).

9) Expresivita a reflektivita.

10) Sociokognitivní konflikt ve výchově uměním

Praxe:

2) Výtvarná tvorba jako východisko zážitku.

klíčová slova: výraz, reflexe, výtvarný zážitek, fiktivní svět, prekoncept, koncept

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK