PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Orbis Pictus III - O09321058
Anglický název: Orbis Pictus III/Galery and Museum Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: ORPI
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Umění > Předměty obecného základu
Prerekvizity : O09321057
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Anotace předmětu: Kritická reflexe osobního portfolia a vlastního konceptu práce v oblasti zprostředkování kulturního produktu/artefaktu. Výzkumná sonda. Vazba na RVP.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Cíl:
Návrh a ověření vyučovacích modelů, strukturace vlastního výzkumného modelu ve skupině participantů, aplikace výzkumných metod. Prezentace portfolia (kazuistiky) a psaná reflexe.

Literatura -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)

ELLIOT, J.: Action Research for Educational Change. Developing Teachers and Teaching. Philadelphia, Milton Keynes: Open Univesity Press, 2001.

FULKOVÁ, M. (2008): Diskurs umění a vzdělávání, Chapter Research methods in Art

Education. Praha: H+H.

FULKOVÁ, M.; TIPTON, T.: A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis. The International Journal of Art and Design Education, 2008, 27, č. 1. ISSN 1476 - 8062

GITLIN, A. et al.(1992) Teachers' Voices for School Change ( An Introduction to Educative Research). London: Routledge, 1992.

McINTYRE, A. (2003) Participatory action research and urban education: Reshaping the teacher preparation process. Equity & Excellence in Education, 36(1):28.39, 2003

MASON, R.: Art Teachers and Action Research. Educational Action Research 13 (4), 2007, pp. 563-579. Czech version: Výtvarní pedagogové a akční výzkum. Transl. Marie Fulková. www.vuppraha.cz

MOURA, A.: Art Education as Social Intervention. International Journal of Education through Art. 4 (1), pp. 29 - 43.

SCHÖN, D. A.: The Reflective Practitioner. (How Professionals Think in Action). New York: Basic Books, 1983.

SLAVÍK, J.: Mezi osobitostí a normou. In SLAVÍK, J.(ed.): Obory ve škole. Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik. Studia pedagogica 26. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005.

SLAVÍK, J.: Pojem ?koncept" v autonomním pojetí výchovy. Pedagogika, 1995, XLV, 4, s. 328 - 338.

SLAVÍK, J., FULKOVÁ, M.: Receptivní profil dětského návštěvníka muzea (Výzkumná zpráva grantového úkolu nadace Open Society Fund). Praha: UK PedF, Katedra výtvarné výchovy, 1999.
STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J.: Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. (Překlad Ježek, S.) Brno, Boskovice: Sdružení podané ruce, Nakladatelství Albert, 1999.

Protokoly k výzkumu (u M. Fulkové, KVV), M. Novotná: Portfolio a DP Matali Grasset,
Jírovec, Uhlíř, Šmíd: Portfolio Surrealismus, 2004, KVV, Portfolio Rokoko, 2004, Portfolio Čtenář Dostojevského, 2004, Portfolio J. Jiroušková:František Skála 2005
Vybraná výzkumná portfolia z projektů 2005/8

  • -------------------------------------------STAČÍ

Další literatura

CODEOVÁ, L.: Poznanie a subjektivita. (Překlad Farkašová, E.) In FARKAŠOVÁ, E.; KALNICKÁ, Z.; KICZKOVÁ, Z. (eds.)(1994) Štyri pohl'ady do feministickej filozofie. Bratislava: Archa, 1994.

FULKOVÁ, M.: Děti nevyrůstají v galeriích. Diskurs empirického diváka. In Šupšáková, B. Vizuálna kultúra a umenie v škole. Digit, Bratislava, 2004. Str. 151 - 178. ISBN 80-968441-1-3

FULKOVÁ, M.: Sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. In MUHIĆ J.: Specifika vzdělávání dětí z různých minoritních skupin na území ČR se zřetelem ke zvláštnostem rodinných systémů, kulturních tradic a specifik rodinné výchovy. Výzkumná zpráva VZ MSM 1141 00 006, Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, IPPP Praha, 2003 - d.

FULKOVÁ, M.: Kresba jako komunikace: sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Výtvarná výchova, 2004 - f, 44, Mimořádné číslo: Myšlení, tvorba, dialog. s. 16 - 24.

HAZUKOVÁ, H.: Problémy utváření funkčního slovníku učitele ve výtvarné výchově. In SLAVÍK, J.: (ed.) Multidisciplinární komunikace - problém a princip všeobecného vzdělávání. Praha: Universita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005.

HENDL, J.: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.

JANÍK, T.: Význam Schulmanovy teorie pedagogických znalostí pro oborové didaktiky a pro vzdělávání učitelů. Pedagogika, 2004, LIV, 3, s. 243 - 250.

JANÍK, T.: Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání (Pedagogický výzkum v teorii a praxi). Brno: Paido, 2005.

NOVOTNÁ, M.: Výtvarná výchova jen ve škole? (Výtvarná výchova otevřená mimoškolským institucím). Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004.

SLAVÍK, J.; PEKÁRKOVÁ, Š.: Jak se mluví ve výtvarné výchově (Srovnání výzkumů pedagogické komunikace ve výtvarné výchově z let 1989 - 1992 a 1999 - 2000). Výtvarná výchova, 2001, 41, 4, s. 5 - 7.

STEWART, R.: Constructing Neonarratives: A Pluralistic Approach to Research. Journal of Art & Design Education, 1997, 16, 3, s. 223 - 231.

Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Formy výuky studijního předmětu: přednáška 1 seminář 2,

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)

Požadavky k zápočtu:

Vedení reflexivních záznamů, portfolia vizuálních materiálů, primárních dokumentů výzkumu, odevzdání dílčích studií (kazuistik) a aplikace základních kroků (pojmů) akčního výzkumu.

100% účasti na skupinových konzultacích s koordinátorkou výzkumu.
Požadavky ke zkoušce:
Psaný test pojmosloví. Předložení výzkumného portfolia, výzkumných protokolů, analýz a dílčích zpráv, myšlenkových map a výzkumných nálezů (společné pro skupinu). Obhajoba

závěrečné výzkumné zprávy (písemné), individuální.

Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)

Klíčová slova: Kultura, kulturní rozhraní. Kvalitativní výzkum, akční výzkum, metodika

Sylabus:
Ověření nosnosti navrženého modelu edukace v praxi, ve spolupráci s profesionálními týmy partnerských institucí (NG, UPM, DOX, Galerie Rudolfinum) a škol. Úvod do kvalitativního výzkumu ve VV, kontext reflexivní praxe (D. Schön). Reflexivní kompetence učitele VV. Gitlinova horizontální evaluace, primární a sekundární kódování, validita pojmu. Principy tvorby modelu a jeho interpretace podle Strausse-Corbinové. Struktura případové studie. Prezentace psané kritické reflexe modelu edukace, založené na analýze vzorku komunikace a jiných záznamů z terénu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK