PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Orbis Pictus I - O09321056
Anglický název: Orbis Pictus I/Galery and Museum Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: ORPI
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Umění > Předměty obecného základu
Je prerekvizitou pro: O09321057
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Dagmar Bakaiová (15.09.2006)
Cíl výuky: Od reflexe vlastního chápání obrazu v současné kultuře a reflexe animační praxe k  tematizaci a konceptové analýze, k rozpoznání kontextů a plurality interpretací. Vytvoření vlastního konceptu práce v oblasti zprostředkování kulturního produktu/artefaktu. Struktura scénáře animace a editace edukativních materiálů pro muzeum/galerii. OBSAH Klíčová slova: Kultura, vizuální kultura, kulturní rozhraní. Umění, interpretace, sémiotika, reflexivní praxe. Obrazový znak, symbol, symbolický systém, text, kontext. Narativita, mýtus, diskurs, gender, subjekt. Muzeum, muzeum umění, galerie. Animace, edukativní program, artist in residence. RVP ? rámcový vzdělávací program.
Literatura
Poslední úprava: Dagmar Bakaiová (15.09.2006)

Základní studijní literatura:

Povinná řada pro 1. semestr kursu:
Fulková, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691

Fulková, M. (2004) Kresba jako komunikace. Sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Speciální číslo Výtvarné výchovy Myšlení, tvorba, dialog.

Gabliková, S. (1995). Selhala moderna? Olomouc, Votobia

Greenberg, K. 2000). Avantgarda a kýč. In Labyrint, č. 7-8, 2000

Hall, F. Co se stalo s postmodernismem. In Labyrint, č. 3-4, 1998

Hawkes, T. (1999). Strukturalismus a sémiotika. Brno, Host

Kristeva, J. (1999). Slovo, dialog a román. Praha, Sofis

Další doporučená literatura pro celý kurs:
Bauman, Z. (2002). Tekutá modernita. Praha, Mladá fronta ISBN 80-204-0966-1

Benjamin, W. (1979). Dílo a jeho zdroj. Praha, Odeon.

Brabcová, A. (ed.), (2004). Brána muzea otevřená. Nadace OSF Praha, Nakl. Juko Náchod

Eagleton, T. (2001). Idea kultury. Host, Brno

Eco, U. (1995). Skeptikové a těšitelé. Praha, Nakladatelství Svoboda

Eco, U. (2000). Mysl a smysl. Praha, Nadace Dagmar a Václava Havlových Vize 97

Foucault, M. (1994). Toto nie je fajka. Bratislava, Archa

Fulková, M. (1996) Art and Music Correlation. Journal of Art and design education, Vol. 15, N. 2, PP. 155-161

Fulková, M. (2003, 2004). Když se řekne ?Gender. Gender ve výtvarné výchově. Výtvrarná výchova 4/2003, roč. 43, Výtvarná výchova 1, 2, 3/2004, roč. 44

Fulková, M. (2004). Děti se nenarodily v galeriích. In Šupšáková, B. a kol. Vizuálna kultúra a umenie v škole. Digit, Bratislava.

Fulková, M., Straker, A., Jaros, M. (2004). The Empirical Spectator and gallery Education. The Journal of Art and Design Education, Vol. 23, N. 1, PP. 4-16.

Fulková, M. (2004). Religious Iconography, Cultural Values and Personal Meaning: What ´s thal all about? In Davies, t., Worrall, P. (eds.) A Critical Context: Art and design Education on the Edge. Cascade Publ. School of Art and Design Education, UCE Birmingham.

Fulková, M., Kitzbergerová, L. (1999 - 2004) Edukativní programy pro Galerii Rudolfinum: Nan Goldin/Budu tvým zrcadlem, Michael Biberstein/Mysli si krajinu, Rheims-Bramly/INRI-14 obrazů k zastavení, Čchiou S´-hua/Zabal se do mlhy, Současná čínská fotografie/Podivné nebe- vstupte pětkrát, Mikuláš Medek/Oko.

Goodman, N. (1996). Způsoby světa-tvorby. Bratislava, Archa

Kesner, L. (ed.)(1997). Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha, H+H

Kesner, ml. L. (2000). Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie ISBN 80-7035-155-1, 80-7203-252-6

Kulka, J. (1991). Psychologie umění. SNP, Praha

Kulka, T. (2000). Umění a kýč. Torst, Praha

Lévi-Strauss, C. (1996). Myšlení přírodních národů. Praha, Dauphin.

Lyotard, J.-F. (1993). O postmodernismu. Postmoderno vysvětlované dětem. Postmoderní situace. Praha, Filosofický ústav AV ČR.

Maffesoli, M. (2002). O nomádství. Prostor, Praha

Oates-Indruchová, L. (1998). Dívčí válka s ideologií. Klasické texty angloamerického feministického myšlení. Praha, Slon

Pachmanová, M. (ed.) (2002). Neviditelná žena. Antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. Praha, One Woman Press

Petříček, M. (2000). Umění na hranici vědění. In Média a současnost, sborník symposia České sekce INSEA, Praha, 2000

Peregrin, J. (ed.) (1998). Obrat k jazyku: druhé kolo. (Jazyk, myšlení a svět v názorech postanalytických filosofů). Praha, Filosofia, nakl. Filosofického ústavu AV ČR

Průcha, J. (2001). Multikulturní výchova. Teorie - praxe - výzkum. Praha, ISV nakladatelství ISBN 80-85866-72-2

Slavík, J. (2003, 2004). Umění zážitku, zážitek umění.I, II. Pedagogická fakulta, Universita Karlova v Praze.

Vančát, J. (2000). Tvorba vizuálního zobrazení. Nakl. Karolinum, Universita Karlova v Praze.

Sylabus
Poslední úprava: Dagmar Bakaiová (15.09.2006)
Teorie:
Vyjasnění východisek - sémiotika, Současné pojetí muzea/galerie jako komunikačních médií. Galerijní edukace v kontextu soudobých pedagogik a teorií vizuality vč. teorie výtvarné výchovy. Průzkum diskursivních vrstev ovlivňujících pojetí uměleckého díla v současnosti. Průzkum podmínek tvorby významů - proměny významu znaku (symbolu) ve vztahu ke kulturním, historickým, sociálním, genderovým kontextům. Obraz jako text, figurativní kód a jeho vazba na jazyk, vliv a moc diskursivních žánrů. Obrazový diskurs a instituce.

Praxe:
Praktické dílny, rozbor konkrétních případových studií z profesionálních programů. Identifikace různorodých přístupů k tematizaci a konceptům obsahů . Reflexivní bilance z praxe v Rudolfinu a NG Veletržním paláci, jejich analýza. Pokus o vytvoření jednoduché tematizace a její struktury v rámci nabídnutých možností: 1. Galerie Rudolfinum, Mgr. Marian Pliska, lektorské oddělení Galerie Rudolfinum(pliska@rudolfinum.org). 2. Programová nabídka lektorského oddělení NG Veletržní palác, vede Mgr. Barbora Škaloudová, 737117007. 3. Programová nabídka lektorského oddělení U(P)M, vede Mgr. Vladimíra Jinochová (education@upm.cz , 251093295).

Příprava vlastního projektu, sběr materiálu, studium kontextů.

Požadavky k zápočtu:

Splnění jednotlivých dílčích kroků v práci na vlastním tématu, vedení reflexivních záznamů, portfolia materiálů, odevzdání dílčích studií na zvolené téma.

Forma zkoušky:

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK