PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychologie umění II - O09321055
Anglický název: Psychology of Art II
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: PSUM
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Pavel Šamšula, CSc.
Kategorizace předmětu: Umění > Předměty obecného základu
Prerekvizity : O09321054
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2009)
Základní psychologické směry a tendence a jejich vliv na psychologii umění. Vznik, předmět, metody a proměny psychologie umění. Reflexe vědeckého textu a jeho interpretace. Analýza a interpretace uměleckého díla a její didaktické aplikace. Základy semiotiky a sémantiky.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2009)

Hlubší pochopení procesů tvorby a recepce uměleckého díla analýzou jeho struktury

a systémových vztahů pomocí aplikace poznatků psychologie umění.

Literatura -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2009)

ARNHEIM, R.: Art and Visual Perception. Barkley, 1974

BELTING, H.; Konec dějin umění. 1. vyd. Praha: Mladá fronta 2000. ISBN 80-204-0856-8.

CRICK, F.: Věda hledá duši. Praha: MF 1997

ECO, U.; Meze interpretace. Praha: Karolinum 2004. ISBN 80-246-0740-9.

ECO, U.; Mysl a smysl. Sémiotický pohled na svět. Praha: Svoboda, 1995. ISBN 80-86181-36-7.

FINK, E.: Hra jako symbol světa. Praha 1993

FONTANA, D.: Tajemný jazyk symbolů. Praha 1994

FRANCASTEL P.: Figura a místo. Praha: Odeon 1984

,FRANCASTEL P.; Malířství a společnost. Výtvarný prostor od renesance ke kubismu.

,Barrister & Principal 2004. ISBN 80-86598-49-7.

GOMBRICH, E. .: Umění a iluze. Praha: Odeon, 1985.

GRAHAM, G.: Filosofie umění. Brno: Barrister & Principal , 2004. ISBN 80-85947-53-6.

HALL,J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha 1991

CHALUMEAU, J.-L.; Přehled filosofie a historie umění a kritiky. Praha:Portál, 2003. ISBN 80-7178-663-2.

CHALUMEAU, J. - L.; Přehled teorií umění. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-663-2

KANDINSKY, W.: O duchovnosti v umění. Praha: Triáda 1998

KANDINSKY, W.; Bod linie plocha. Praha: Triáda, 2000. ISBN 80-86138-16-X.

KENTOVÁ, S.: Kompozice. Bratislava 1996

KLEE, P.; Pedagogický náčrtník. Praha: Triáda, 1999. ISBN 80-86138-15-1

KULKA, J.: Psychologie umění. Praha: . 2. dop.vydání.Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.

LIESSMANN, K.: Filozofie moderního umění. Olomouc: Votobia 2000

PANOFSKY, E.: Význam ve výtvarném umění. Praha: Odeon 1981

PALEK, B.; Sémiotika. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-356-3

SAGAN, C.: Draci z ráje. Úvahy o vývoji lidské inteligence. Praha 2001

VYGOTSKIJ, L .S.: Psychologie umění. Praha: Odeon 1981

WELTONOVÁ, J.: Jak vnímat obrazy. Bratislava 1995

ZHOŘ, I.: Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN 1992

ZUSKA, V.: Estetika. Praha: Triton 2001

Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2009)

přednáška/seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2009)
Požadavky ke kontrole - zápočet:
1. Aktivní účast na seminářích.

2. Prezentace analýzy, interpretace a kritické reflexe vědeckého textu v seminářích v určených termínech.
3. Vypracování komparativních textových a výtvarných analýz pěti vybraných uměleckých děl

provázaných tématem, námětem atd. (dle dodaného seznamu témat)

Požadavky ke zkoušce:

Zkouška je ústní a má kolokviální charakter (3 - 4 studenti v jedné skupině). První část zkoušky je examinací jednoho z vylosovaných problémových okruhů (viz.), druhá je stručnou prezentací textové

i výtvarné části semestrální práce a její obhajoby před ostatními studenty a examinátorem.

Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2009)

Příklady analýzy výtvarných děl minulosti i současnosti. Zákonitosti a faktory vizuálního vnímání z hlediska fyzilogie, neurologie a psychologie. Rešerše, analýzy

a reflexe studijní literatury - vybrané kapitoly.Znak, význam, obsah a interpretace - sémantická analýza uměleckých děl.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK