PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie výtvarné výchovy I - O09321036
Anglický název: Theory of Art Education I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: TEVV
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Umění > Předměty obecného základu
Prerekvizity : O09321025
Je prerekvizitou pro: O09321037
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2007)
Cíl výuky: Prohloubit a upevnit návyky pro koncepční přípravu, vedení a evaluaci výuky. Rozšířit znalosti o způsobech reflekxivní praxe a pedagogického sebehodnocení prostřednictvím akčních výzkumů. Získat návyky pro zasazování individuální pedagogické zkušenosti do širších znalostních a výkladových souvislostí. Posílit motivaci pro neustálé doplňování znalostí a pedagogické sebehodnocení. Obsah: Klíčová slova: Praxe a teorie, reflexivní praxe, prekoncept, koncept, edukace jako kulturní artefakt. Obrazový znak, symbol, symbolický systém, text, kontext. Narativita, mýtus, diskurs, gender, subjekt.
Literatura
Poslední úprava: Erudio ()

SLAVÍK J. Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.

UŽDIL, J. Výtvatný projev a výchova. 2. vydání. Praha : SPN, 1976. ISBN neuvedeno.

Sylabus
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2007)

Teorie:

1) Osobní zkušenost, osobní teorie, teorie, model, ne/přehledné systémy

2) Rozhodování učitele ve výuce výtvarné výchovy, situace a dílo, evaluace

3) Komparativní posuzování hodiny výtvarné výchovy

Praxe:
1) Konceptová analýza výuky.

2) Zpracování reflextivních bilancí a jejich analýza.

3) Vytváření modelových mikro-situací a jejich reflextivní analýza.

4) Analýza kazuistik z praxe

Požadavky k zápočtu: Zápočet - aktivní účast min. 80%, seminární práce: rozbor deníků z praxe, reflexe osobních teorií, analytické hodnocení výtvarných prací

Požadavky ke zkoušce: -

Základní studijní literatura:

BOURDIEU, P. (1998) Teorie jednání. Praha, Karolinum 1998. ISBN 80-7184-518-3

FULKOVÁ, M. (2007)

FULKOVÁ, M.: Heterofonie diskursu současné výtvarné výchovy/ Diskurs současné výtvarné výchovy jako prostor multidisciplinární komunikace. In Slavík, J. (ed.) Multidisciplinární komunikace - problém a princip všeobecného vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze: Pedagogická fakulta, 2005, str. 285 - 303. ISBN 80-7290-199-0

FULKOVÁ, M.: Když se řekne?Identita v moderním a postmoderním kontextu. Výtvarná výchova, 2006, 46, č. 2, str. 8-11. ISSN 1210-3691

FULKOVÁ, M.: Když se řekne Gender I. Výtvarná výchova, 2003, 43, č. 4, str. 5-9. ISSN 1210-3691

FULKOVÁ, M.: Když se řekne Gender II, III, IV, V, VI. Výtvarná výchova, 2004, 44, č. 1,2, 3, a VV 2005, 4. 1. ISSN 1210-3691

FULKOVÁ, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691

FULKOVÁ, M. (2004) Kresba jako komunikace. Sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Speciální číslo Výtvarné výchovy Myšlení, tvorba, dialog.

JANÍK, T. (2005) Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: CPV,

SLAVÍK, J. (2005) Mezi osobitostí a normou: proměny české výtvarné výchovy na přelomu tisíciletí. In SLAVÍK, J. (ed.) Obory ve škole. Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik. Studia pedagogica 26. Praha: Universita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-225-3

SLAVÍK, J. (1997) Od výrazu k dialogu ve výchově - Artefiletika. Praha : Univerzita Karlova - Karolinum 1997. ISBN 80-7184-437-3

SLAVÍK, J. (2001) Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) I. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001. ISBN 80-7290-066-8

SLAVÍK, J.; WAWROSZ (2004) Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky) II. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001. ISBN 80-7290-130-3

SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H.; ŠAMŠULA, P. aj. (1998) Výtvarná výchova a její teorie v českých zemích ve světových kontextech. Praha : Pedagogická fakulta UK 1998. ISBN 80-86039-70-6

UŽDIL, J. (1976) Výtvarný projev a výchova. 2. vyd. Praha : SPN 1976

VANČÁT, J. (2000) Tvorba vizuálního zobrazení (gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově). Praha : Univerzita Karlova v Praze, nakl. Karolinum 2000. ISBN 80-7184-975-8

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK