Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
I. Dětský výtvarný projev jako specifický fenomén ontogeneze: Stádia, charakteristické rysy, individuální rozdíly a
typologické inklinace v dětském výtvarném projevu.
II. Dimenze estetických interakcí, jejich zvláštnosti a prostředky:Výtvarná výchova jako tvořivě výrazová disciplína na
primárním stupni vzdělávání. Předpoklady a fáze výtvarného vnímání a výtvarné tvorby. Umělecké dílo jako znakový
systém a objekt vnímání ve vzdělávacích kontextech.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2008)
Abstrakt: I
Children´s art as a specific phenomenon of ontogeny .Developmental stages, individual differences and typological
inclinations . Reconceptions of undrestanding of children´s art and contemporary psycho-didactic cinceptions.
Abstrakt: II
Pedagogical aspects of aestetic interactions: Aims, contents and tools of art education in primary school. Conceptual models
of art education as an influence of planning (teaching unit, thematic units, projects).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2008)
Cíl výuky:
Položit základy k plně kvalifikovanému procesu rozhodování učitele v situacích výtvarné výchovy v předškolním vzdělávání.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2008)
To make preconditions of full qualified proces teacher´s deciding in Art Education situations in pre-school education.
Literatura -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2008)
HAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005. 129 s. ISBN 80-7290-237-7.
HLAVSA,J. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha : SPN 1986.
UŽDIL,J. Výtvarný projev a výchova. 2.doplněné vyd. Praha: SPN ,1978. 333 s. ISBN nemá
VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum 1999.353 s. ISBN 80-7184-803-4
KULKA,J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990.ISBN 80-04-23694-4.
ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha : Práce 1996. ISBN 80-208-0380-7.
ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5.
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce,1997. ISBN 80-208-0432-3
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2008)
HAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005. 129 s. ISBN 80-7290-237-7.
HLAVSA,J. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha : SPN 1986.
UŽDIL,J. Výtvarný projev a výchova. 2.doplněné vyd. Praha: SPN ,1978. 333 s. ISBN nemá
VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum 1999.353 s. ISBN 80-7184-803-4
KULKA,J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990.ISBN 80-04-23694-4.
ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha : Práce 1996. ISBN 80-208-0380-7.
ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5.
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce,1997. ISBN 80-208-0432-3
Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2008)
přednáška/seminář
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2008)
lecture/seminar
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2008)
Vypracovat analýzu a hodnotící reflexi kresby dítěte předškolního věku. Použít osvojenou odbornou terminologii.
Zpracovat didaktické východisko i otázky pro rozhovor s dětmi o výtvarném uměleckém díle a jejich následnou výtvarnou tvorbu .
Formy kontroly předmětu: zápočet
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2008)
Evaluation I,II
To make analysis and reflective evalution of children drawing of pre-school child. Taking of acquirement professional terminology.
Work didactic bases and questions for dialog with children about Artwork and their folow - up art activity.
Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2008)
Klíčová slova: estetická interakce, umělecké dílo, vizuální komunikace, prostředky, informace, interpretace.
Teorie:
Dimenze estetických interakcí, jejich zvláštnosti. Výtvarné a didaktické prostředky. Předpoklady vnímání uměleckého díla ve vzdělávacích kontextech.
Praxe:
Osvojování prostředků výtvarného vyjádření. Poznávání jejich funkcí při setkávání s výtvarným uměleckým dílem v mateřské škole. Ověřování v praktických činnostech.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2008)