PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výtvarné výchovy I,II/* - O07321077
Anglický název: Didactics of Art Education I,II
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: DIVV
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
Kategorizace předmětu: Umění > Předměty obecného základu
Je prerekvizitou pro: O07321078
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
I. Dětský výtvarný projev jako specifický fenomén ontogeneze: Stádia, charakteristické rysy, individuální rozdíly a typologické inklinace v dětském výtvarném projevu. II. Dimenze estetických interakcí, jejich zvláštnosti a prostředky:Výtvarná výchova jako tvořivě výrazová disciplína na primárním stupni vzdělávání. Předpoklady a fáze výtvarného vnímání a výtvarné tvorby. Umělecké dílo jako znakový systém a objekt vnímání ve vzdělávacích kontextech.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2008)
Cíl výuky:
Položit základy k plně kvalifikovanému procesu rozhodování učitele v situacích výtvarné výchovy v předškolním vzdělávání.

Literatura -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2008)

HAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005. 129 s. ISBN 80-7290-237-7.

HLAVSA,J. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha : SPN 1986.

UŽDIL,J. Výtvarný projev a výchova. 2.doplněné vyd. Praha: SPN ,1978. 333 s. ISBN nemá

VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum 1999.353 s. ISBN 80-7184-803-4

KULKA,J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990.ISBN 80-04-23694-4.

ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha : Práce 1996. ISBN 80-208-0380-7.

ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5.

BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce,1997. ISBN 80-208-0432-3

Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2008)

přednáška/seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2008)
Vypracovat analýzu a hodnotící reflexi kresby dítěte předškolního věku. Použít osvojenou odbornou terminologii.
Zpracovat didaktické východisko i otázky pro rozhovor s dětmi o výtvarném uměleckém díle a jejich následnou výtvarnou tvorbu .

Formy kontroly předmětu: zápočet

Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2008)
Klíčová slova: estetická interakce, umělecké dílo, vizuální komunikace, prostředky, informace, interpretace.
Teorie:
Dimenze estetických interakcí, jejich zvláštnosti. Výtvarné a didaktické prostředky. Předpoklady vnímání uměleckého díla ve vzdělávacích kontextech.

Praxe:

Osvojování prostředků výtvarného vyjádření. Poznávání jejich funkcí při setkávání s výtvarným uměleckým dílem v mateřské škole. Ověřování v praktických činnostech.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK