PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie tělesné kultury - O07320023
Anglický název: Physical Culture Theory
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok1
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Hana Dvořáková, CSc.
Kategorizace předmětu: Sport > Předměty obecného základu
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Erudio ()
Filozofická, antropologická a sociologická východiska. Místo tělesné kultury v životě jedince i společnosti v dějinách i v současnosti. Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti. Pohybové schopnosti, jejich rozvoj a diagnostika. Tělesná výchova její funkce, cíle a systém. Sport a sportovní trénink. Pohybová rekreace, pohybové režimy. Zdravotní a didaktické aspekty pohybových aktivit. Vše v aplikaci na specifika studia
Literatura
Poslední úprava: HAJKOVAJ (15.09.2005)

Hodaň, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: FTKUPa, 2000

Rýdl, M. Kapitoly z filozofie tělesné kultury. Praha: UK,1993

Kőssl, J., Štumbauer, J., Waic, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury. I., II., III. Praha: UK, 1994.

Slepičková,I. Sport a volný čas. Praha: Karolinum, 2000.

Teplý,Z. Zdraví, zdatnost, pohybová režim. Praha: ASPV, 1995.

Hájek, J. Antropomotorika. Praha: UK PedF, 2001.

Hogenová,A. Kvalita života a tělesnost. Praha: Karolinum, 2001.

Hrabinec,J. Prostor pro porozumění tělesné kultuře. In: Prostory porozumění - výchova, umění, sport. Praha: UK PedF, 2003, str. 56-62.

Sylabus
Poslední úprava: HAJKOVAJ (15.09.2005)

Teorie a praxe z hlediska potřeb učitele MŠ. Tělesná kultura jako sociokulturní jev, místo v kulturním vývoji lidstva a měnící se role v různých společensko-historických podmínkách. Vývoj vybraných didaktických systémů TV ve starověku, středověku a novověku. Místo pohybu v životě jedince i společnosti. Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti. Ontogeneze motoriky v předškolním a mladším školním věku. Hypokineze a její důsledky. Zdravotně orientovaná zdatnost. Tělesná cvičení jako prostředek a učivo. Motorické schopnosti a dovednosti a jejich testování. Tělesná výchova, sport a pohybová rekreace a jejich funkce. Pohybová rekreace dětí. Zápočtové požadavky - volba a zpracování problému z oblasti tělesné kultury dle vlastní schválené volby, s vazbou na příslušný věkový stupeň, test ze znalosti základních pojmů a jejich souvislostí.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK