PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Předmatematická výchova II - O07310059
Anglický název: Pre-mathematical education II
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OB7310213
Vysvětlení: Rok2
Staré označení: PŘVÝ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Kategorizace předmětu: Učitelství > Matematika
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.05.2009)
Předmatematická výchova se opírá o osobnostní pojetí rozvoje dítěte mateřské školy. Kurz je zaměřen na vybudování nástrojů, kterých může učitel používat k rozvoji dítěte s respektováním jeho možností a s výhledem na požadavky současného pojetí matematiky v 1. ročníku základní školy. Absolvent musí být schopen analyzovat aktivity dítěte s pohledu schopností, které se ve hře rozvíjejí a které se uplatňují ve vyučování matematice na 1. stupni, pozorovat a rozebrat chování dítěte, vést samostatný experiment s dílčími diagnostickými aktivitami na základě stanovených cílů tvořivým způsobem stanovit možné strategie pro další rozvoj dítěte. Kurs navazuje na PMV I.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)

Navázat na PMV I, rozvinout kritický pohled na některé dostupné zdroje informací v oblasti PMV, prohloubit práci s pedagogickou literaturou, další rozvoj didaktického myšlení.

Literatura -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)

Opravilová: Předškolní pedagogika II - Hra (2003)

Hamer, Copeland: Geny a osobnost (2003)

Šulová, Zauuche-Gaudron: Předškolní dítě a jeho svět (2003)

Giunti: Maria Montessori (1990)

Cerquetti-Aberkane: Enseignes les mathematiques a la maternelle (1994)

RVP VÚP(2006)

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.05.2009)
Zkouška:
  • ústní (2 otázky a analýza vybrané hry)

Sylabus -
Poslední úprava: STEHLIKO (02.04.2017)

Přednášky:
Celek a jeho části, vnímání a jeho vývoj a vliv na možnosti rozvoje předmatematických představ.
Kompozice, dekompozice, kompletace, korekce a další procedury.
Vztahy celek-celek, celek a jeho část, části jednoho celku, části dvou různých celků, celky stabilní, proměnlivé,
porovnávání přirozené, základní, redukované, rozdílem, poměřování, podílem, měření.
Shodná zobrazení ve hrách, kritéria obtížnosti.
Svět dítěte, svět prostoru, orientace v prostoru, v rovině.
Jazyk a jeho role pro chápání vztahů (předložky, příslovce, slovesa).
Pojmotvorný proces - počátky pojmotvorného procesu jako základ ke školské geometrii.
Různé druhy transformací (velikostní, tvarové, 3D-2D a podobně).
Prvky topologie, jednotažky.
Tvarové, polohové, objemové závislosti, pravidelnosti.
Vývoj stavby u dětí, význam stavebnic.
Nestandardní materiály jako diagnostické či terapeutické nástroje.
Problematika diagnostiky P-L orientace, Piagetovy pokusy.
Alternativní pedagogické směry a Předmatematická výchova.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.05.2009)

Absolvování PMV I

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK