PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Předmatematická výchova I - O07310058
Anglický název: Pre-mathematical education I
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OB7310212
Vysvětlení: Rok2
Staré označení: PŘVÝ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Kategorizace předmětu: Učitelství > Matematika
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.05.2009)
Předmatematická výchova se opírá o osobnostní pojetí rozvoje dítěte mateřské školy. Kurz je zaměřen na vybudování nástrojů, kterých může učitel používat k rozvoji dítěte s respektováním jeho možností a s výhledem na požadavky současného pojetí matematiky v 1. ročníku základní školy. Absolvent musí být schopen analyzovat aktivity dítěte z pohledu schopností, které se ve hře rozvíjejí a které se uplatňují ve vyučování matematice na 1. stupni, pozorovat a rozebrat chování dítěte, vést samostatný experiment s dílčími diagnostickými aktivitami na základě stanovených cílů tvořivým způsobem stanovit možné strategie pro další rozvoj dítěte.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)

Vytvoření funkčního zásobníku her k různým tématickým skupinám a skupinám schopností dítěte, které je třeba rozvíjet, skupinám znalostí a zkušeností, které je nutné budovat; rozvoj didaktického myšlení.

Koncepce vychází z nové úpravy plánu - semináře budou obohaceny o přímou práci s dětmi ve vybraných seminářích v přirozeném prostředí dětí (P 1,4,6).

Literatura -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)

Opravilová: Předškolní pedagogika II - Hra (2003)

Hamer, Copeland: Geny a osobnost (2003)

Šulová, Zauuche-Gaudron: Předškolní dítě a jeho svět (2003)

Giunti: Maria Montessori (1990)

Cerquetti-Aberkane: Enseignes les mathematiques a la maternelle (1994)

RVP VÚP (2006)

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.05.2009)

Požadavky na zápočet:

  • 2 testy úspěšně zvládnuté do konce zápočtového týdne
  • 1 seminární práce nejpozději do konce zkouškového období

Sylabus -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)

Přednášky:

Výrok jako úplná informace, hodnocení pravdivosti, nástroj hodnocení, sebehodnocení, poznání a podobně.

Tvroba výroků, druhy výroků a jejich uplatnění v komunikaci, v pravidlech her, v práci učitele, cesta k celé větě. Substituce.

Význam negace, užití vylučovací metody.

Proces směřující k zobecnění, pravidelnosti, cesta k funkcím.

Od uvažování k usuzování.

Pojmotvorný proces číslo, číslo v různých rolích jako počet, velikost, adresa, jméno, veličina.

Číslo v různých pedagogických směrech, klady a úskalí, práce s problémovými dětmi.

Integrace dítěte z jinojazyčného prostředí.

Vyjadřování kvantity u dětí.

Porovnávání množství, počtu a čísel.

Číslo a číslice, cesta ke grafickému znaku v matematice.

Cesta ke slovním úlohám.

Cesta k metodám řešení (přiřazování a jeho druhy z pohledu obtížnosti pro dítě, třídění plné a redfukované, uspořádání a jeho druhy, porovnávání, určování počtu, strom třídění a strom řešení....).

Rozvoj alternativního myšlení, práce s možností, možné-jisté, prvky pravděpodobnosti ve hrách a v jazyce, aktivity založené na prvcích kombinatoriky.

Využití nových technologií, práce s dětmi se specifickými poruchami učení.

Způsoby vysvětlování, zjišťovací otázky, hádanky a jich význam pro matematiku.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK