PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
SPPG školního věku II. (logo., surdo.) - O06318506
Anglický název: Special Education - School Age II
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:3/0, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: M23K205
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Blanka Housarová, Ph.D.
doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Korekvizity : O06318505, O06318507
Prerekvizity : O06318404, O06318405
Je korekvizitou pro: O06318205, O06318507, O06318505
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (23.01.2006)
Speciální školy a zařízení pro zdravotně znevýhodněné děti a mládež ve věku 6 - 18 let, jejich organizace, výchovně - vzdělávací proces, specifičnost práce, školské předpisy a dokumenty. - orientace v daném typu zařízení - pozorování, kazuistiky - diagnóza a prognóza u handicapovaných osob - vedení záznam - týmová spolupráce - tvorba indiviuálních vzdělávacích plánů
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (15.09.2005)

Logopedie

Rhinolalie:Ohradník,M.: Poruchy řečové komunikace u velofaryngeální insuficience, Skriptorium Příbram 2001

Symptomatické vady řeči: Lechta, V: Symptomatické vady řeči, Portál nebo UKom, Bratislava

zrakově postiž. Litvak: Nástin psychologie nevidomých a slabozrakých, SPN, Praha 1979

Institucion. Péče Damborská Citový život a vývoj kojenců v kolektivních zařízeních, SZN, Praha 1963

SPU, ADHD Sborníky: SPU

DMO Kábele,F.: Rozvíjení hybnosti a řeči osob s DMO, MpaSV, Praha 1986

Etnické menšiny Mesárošová-Žiaková: Rozvijanie reči rómských dětí v predškolskom období, Pedagogika 1996,s. 156-167

Sluchově postižení Novák: Nové přístupy k dg., prevenci, depistáži a rehabilitaci sluchových vad u dětí, ORL 1997, č. 1, s. 19-21

Slepohluchý: Ireinová: Možnosti komunikace u hluchoslepých dětí, Vesmír 1999, č, 9,s. 513-514

Autismus: ty pasáže, které se týkají vývoje a reedukace řeči a komunikace u jedinců s artismem a jinými pervazivními poruchami

Mentálně postižení: Bezručková: Výchova řeči ment. Retardovaných žáků UK Praha 1984

Lechta-Matuška: Rozvíjanie reči MR dětí raného a předek. Veku Ivocentrum, Bratisl. 1995

Vater-Budzio: Od prvního hlasu k prvním slovům Tech-market Praha 1996

Buckley: Vývoj čtení a řeči u dětí s D.S.

AAK: Kubová: Alternativní komunikace?, Techmarket, Praha 1996

Speciální školy: Housarová: Speciální školy pro děti s vadami řeči po transformaci, in Česká logopedie 2003, Makropulos 2004

  • -------------

Surdopedie

Barešová, J., Hrubý, J.: Didaktické a technické pomůcky. Septima, Praha 1999.

Hrubý, J.: Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu I. Septima, Praha 2000 (1997)

Hrubý, J.: Průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu II. Septima, Praha 1998.

Janotová, N.: Rozvíjení zrakového vnímání a odezírání sluchově postižených dětí. Septima, Praha 1996.

Janotová, N.: Kapitoly o integraci sluchově postižených dětí.Septima, Praha 1996.

Janotová, N., Svobodová, K.: Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní šklole. Septima, Praha 1996.

Janotová, N.,Řeháková, K.: Surdopedie. SPN, Praha 1990.

Keblová, A.: Speciální školy pro sluchově postižené v České republice. MŠMT, Praha 2001.

Korsunskaja,B.,D.: Metodika vyučování řeči neslyšících dětí. SPN,Praha 1978. Krahulcová,B.: Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Karolinum, Praha 1996.

Krahulcová, B.: Komunikace sluchově postižených. Karolinum, Praha 2002.

Sovák M.: Logopedie. SPN, Praha 1967, 1972, 1974, 1978, 1980.

Sovák,M.: Logopedie, metodika, didaktika. SPN, Praha 1984.

Svobodová, K.: Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Septima, Praha 1997.

Aktuální časopisecká literatura.

Metodiky, učebnice na školách surdopedického typu, učební osnovy a plány.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (15.09.2005)

Logopedie

Cíl kurzu: seznámení s problematikou logopedické péče v školním věku, školní zralost dítěte s těžkou vadou řeči, vztah řeči a SPU,poruchy rezonance, symptomatické vady řeči, spolupráce s rodinou dítěte s vadou řeči

Obsah kurzu:

rhinolalie

palatolalie

symptomatické vady řeči ( institucionální děti, sociálně znevýhodněné děti, LMD-ADHD/ADD)

symptomatické vady řeči u mentálně postižených, autistů, osob s D.S

symptomatické vady řeči řeči u osob s DMO, myofunkční poruchy

symptomatické vady řeči u osob se smyslovým postižením ( zrakové a sluchové)

AAK

školská zařízení pro děti s NKS

integrace dětí s NKS

individuální a skupinová logopedická péče, poradenství v logopedii, možnosti spolupráce s rodiči dítěte, kvalita spolupráce v různých etapách logopedické péče s klientem ve školním věku

  • -----------------

Surdopedie

Obsah kurzu: Současný systém škol a zařízení surdopedického typu a jejich didaktická charakteristika.

Vývoj speciálních metod výchovy a vyučování sluchově postižených.

Historický vývoj vyučovacích metod: syntetické metody, analytické metody, globální metoda, analytiko-syntetická metoda. Problematika vzdělávacích programů pro sluchově postižené v současnosti: orální vzdělávací programy, orální vzdělávací programy doplňované, vzdělávací programy se simultánní komunikací, vzdělávací programy s totální kompenzací, bilingvální vzdělávací programy, vzdělávací programy s dominantními znakovými jazyky. Úplné a redukované vzdělávací programy.

Charakteristika předmětových metodik: didaktika českého jazyka, čtení a výchova ke čtenářství, didaktika matematiky, didaktika přírodovědných předmětů, didaktika společenskovědných předmětů, didaktika tělesné výchovy, didaktika výtvarné výchovy, didaktika pracovní výchovy. Vyučovací hodiny logopedické péče na školách surdopedického typu, složky logopedické péče, zásady logopedické péče, plánování, dokumetnace a organizování vyučovací hodiny logopedické péče.

Charakteristika vyučovacích předmětů druhého stupně základní školy, střední školy, charakteristika vyučovacích předmětů učňovských škol pro sluchově postižené. Příprava pro povolání a podmínky pro optimální pracovní uplatnění sluchově postižených.

Didaktické zásady na školách surdopedického typu. Přehled vyučovacích metod podle zdroje informací (slovní, názorné, praktické) na školách surdopedického typu. Přehled vyučovacích metod podle etap vyučovacího procesu (motivační , expoziční, fixační, diagnostické, klasifikační) na školách surdopedického typu.

Přehled organizačních forem vyučování na školách surdopedickéh typu. Stavba a zvláštnosti vyučovací hodiny na školách surdopedického typu. Učebnice na školách surdopedického typu.

Charakteristika výukových textů. Možnosti využití technických prostředků a počítačové techniky na školách surdopedického typu.

Problematika integrace sluchově postižených v předškolním, školním a dospělém věku. Pedagogická, sociální a pracovní integrace sluchově postižených.

Aktuální trendy v pedagogice sluchově postižených (sexuální výchova, výchova k manželství a rodičovství, další vzdělávání, volnočasové aktivity, ...)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK