PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
SPPG školního věku I. (úvod, psycho.) - O06318505
Anglický název: Special Education - School Age I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:3/0, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: M23K205
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Korekvizity : O06318506, O06318507
Prerekvizity : O06318404, O06318405
Je korekvizitou pro: O06318205, O06318507, O06318506
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (23.01.2006)
Speciální školy a zařízení pro zdravotně znevýhodněné děti a mládež ve věku 6 - 18 let, jejich organizace, výchovně - vzdělávací proces, specifičnost práce, školské předpisy a dokumenty. - orientace v daném typu zařízení - pozorování, kazuistiky - diagnóza a prognóza u handicapovaných osob - vedení záznam - týmová spolupráce - tvorba individálně vzdělávacích plánů
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (23.01.2006)

Černá, M: a kol: Kapitoly z psychopedie, Praha, UK 1995

Badegruruber,B.: Otevřené učení ve 28 krocích, Praha, Portál 1994

Bajo, I., Vašek, Š.: Pedagogika mentálně postihnutých, Bratislava, Sapientia 1994

Canfield,J. a kol.: Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře, Praha, Portál1998

Gyuláné, I.,: Špeciálnopedagogická psychológia, Bratislava, SPN 1976

Cangelosi, J.S.: Strategie řízení třídy, Praha, Portál 1994

Hennig,G. a kol.: Antistresový program pro učitele, Praha Portál1995

Karnsová,M.: Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem, Praha, Portál 1995

Kovaliková, S.: Integrovaná tématická výuka, Kroměříž, Spirála 1995

Kyriacou, CH.: Klíčové dovednosti učitele, Praha, Portál 1991

Lang,G. a kol.: Každé dítě potřebuje speciální přístup, Praha, Portál 1998

Mareš, J., Křivohlavý, J,: Komunikace ve škole, MU, Brno 1995

Muller, O.: Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, Olomouc, UP 2001

  • kol. autorů NEMES: Jak měnit a rozvíjet vlastní školu, Agentura Strom, Praha 1995

Petty,G.: Moderní vyučování, Praha, Portál 1996

Průcha, J.: Moderní pedagogika, Praha, Portál 1997

Rhenwaldová, E.:Rodičovství není pro každého, Most, Severografia 1993

Říčan,P.: Agresivita a šikana mezi dětmi, Praha, Postál 1995

Slavík, J.: Hodnocení v současné škole, Praha, Portál 1999

Švarcová, I.: Mentální retardace, Praha, Portál 2000

Učitelé a mentálně postižení, Praha,UK 1986 (Sborník ze semináře Hradec Králové)

Vítková, M. a kol.: Integrativní speciální pedagogika,Brno, Paido 1998

Výchovně vzdělávací programy ZvŠ, PŠ, OU, Praktické školy

Ward A.: Nový pohled (Mental HAndicap Law for Eastern Europe) Praha, SZOZP 1995

Vybrané články (anotace) z novin a časopisů Speciální pedagogika, Učitelské noviny, Rodina a škola, Efeta, Můžeš.

Zákony a vyhlášky MŠMT ČR

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (08.02.2006)

Cíl kurzu: Seznámení se současným systémem škol a se základními trendy ve speciální pedagogice školního věku. Zákonitosti a specifičnost výchovně vzdělávacího procesu na speciálních školách pro žáky s mentální retardací.

Obsah kurzu: 1) uvedení do předmětu, 2) psychopedie

1) Uvedení do předmětu:

Současný systém škol a zařízení

Humanistické pojetí výchovy a vzdělávání žáků.

Dítě, žák, učitel, rodič a jejich vzájemná komunikace.

Výchovně vzdělávací programy. Edukační realita. Kurikulum.

Klasifikace a hodnocení na školách.

Žák - subjekt edukace.

Škola jako edukační instituce.Dokumentace učitele, ředitele školy.

Osobnost speciálního pedagoga.

2) Psychopedie:

Vzdělávání žáků mentálně retardovaných: základní pojmy a vztahy, cíle a úkoly vzdělávání MR

Zvláštnosti vyučovacího procesu MR - systém vyučovacích zásad, metod, forem a prostředků ve výchovně vzdělávacím procesu MR.

Zařazování dětí s MR do speciálních škol

Výchovně vzdělávací proces na speciální základní škole: Vznik a vývoj pomocných škol (PŠ).

Učební plány, učební osnovy, učebnice, pomůcky. Klasifikace a hodnocení na ZŠ speciální. Individualizované vyučování. Výuka žáků s autistickými rysy.

Speciálně pedagogická centra pro MR.

Výchovně vzdělávací proces na základní škole praktické: Analýza dosavadního pojetí ZvŠ. Učební plány, učební osnovy, učebnice, pomůcky. Klasifikace a hodnocení na ZŠ praktické. Hospitace ve výchovně vzdělávacím procesu. Příprava učitele na vyučování. Alternativní vyučování. Dokumentace třídního učitele, ředitele školy.

Výchovně vzdělávací proces na odborných učilištích a praktických školách: Pojetí OU a PRŠ, jejich struktura a členění. Učební plány, učební osnovy, učebnice. Teoretická výuka. Odborný výcvik.

Osobnost učitele - psychopeda.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK