PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
SPPG raného a předškolního věku I. (úvod, psycho, soma, tyflo) - O06318404
Anglický název: Special Education for Early Childhood and Preschool Age I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:4/0, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (998)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: M23K204
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
prof. PhDr. Iva Strnadová, Ph.D.
doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Korekvizity : O06318405
Záměnnost : O05318404
Je korekvizitou pro: O06318405
Je prerekvizitou pro: O06318505, O06318507, O06318506
Je záměnnost pro: O05318404
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (16.09.2005)
Uvedení do problematiky výchovy dítěte raného a předškolního věku, speciálně pedagogická podpora vývoje dítěte Ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, a vliv postižení, rodičovská role, pedagog a speciální pedagog, problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte, institucionální výchova, mateřská škola, speciální mateřská škola, stacionář, speciálně pedagogické centrum, školní zralost, připravenost dítěte pro školu.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (18.11.2005)

Koch,J.: Výchova kojence v rodině. Avicenum, Praha 1986.

Matějček, Z.: Rodiče a děti. SPN, Praha 1989.

Monatová, L.: Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Paido, Brno 2000.

Říčan,P., Krejčířová, D. a kol.: Dětská klinická psychologie.Grada, Praha 1997.

Květoňová-Švecová, L.: Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku, Paido, Brno, 2004

  • -----------

Psychopedie

ČERNÁ,M. a kol. Kapitoly z psychopedie. Praha, UK 1995

GILLBERG, CH., PEETERS, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha, Portál, 1998

HOUSAROVÁ, B. (ed). Speciálněpedagogická čítanka. Praha: UK, 2003. ISBN 80-7290-109-5.

HRDLIČKA, M.; KOMÁREK, V. Dětský artismus. Praha: Portál, 2004.

JELÍNKOVÁ, M.; NETUŠIL, R. Autismus I., II., III. Praha: Institut pedagogicko- psychologického poradenství, 2000.

JELÍNKOVÁ, M. Vzdělání a výchova dětí s autismem. Praha, Pedf UK, 2001

KREJČÍŘOVÁ, D. Autismus VII. - Diagnostika poruch autistického spektra. Praha: IPPP, 2003.

MATĚJČEK,Z. Rodičům mentálně postižených. Praha, SPMP 1995

MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno, Paido 2000.

MÜLLER, O., VALENTA, M.: Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2.

PEETERS, T. Autismus, od teorie k výchovně - vzdělávací intervenci. Praha: Scientia, 1998.

PEETERS, T.; GILLBERG, Ch. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál, 1998.

SCHOPLER, E. Příběhy dětí s autismem. Praha, Portál, 1999

SCHOPLER, E., MESIBOV, G. Autistické chování. Praha, Portál, 1997

SCHOPLER, E., REICHLER, R., LANSINGOVÁ, M. Strategie a metody výuky dětí s autismem. Praha, Portál, 1998

ZEMKOVÁ, J. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře ve speciální mateřské škole pro děti s mentálním postižením. Speciální pedagogika, 1999, roč. 9, č. 1. ISSN 1211-2720.

  • --------------

Somatopedie

Realizace rehabilitační péče v jednotlivých etapách života člověka s tělesným postižením. Sborník Somatopedické společnosti, Praha 1996

Svobodová,J.: Předškolní příprava dítěte s postižením hybnosti v SPC. MU, Brno 1997

Vítková,M.: Somatopedické aspekty. Paido, Brno 1999

Vítková,M.: Paradigma somatopedie. MU, Brno 1998

Vítková, M.: Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. IPPP ČR, Praha 2001

  • --------------

Tyflopedie

Čálek, O. a kol..: Vývoj osobnosti těžce zrakově postižených. Praha,SPN 1985.

Květoňová, L.a kol.: Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno, Paido 1996.

Květoňová-Švecová,L: Oftalmopedie. Brno, Paido 1998.

Monatová,L.: Pedagogika speciální. Brno, MU 1994.

Nielsenová,L.: Učení zrakově postižených dětí v raném věku . Praha, ISV nakladatelství 1998.

Řehůřek,J: Oční onemocnění v dětském věku. In kompendium očního lékařství, Praha, Grada 1997.

Přinosilová, D.: Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno, MU 1997.

Smýkal,J.: Hovory s rodiči. Praha UV SI 1988.

Vágnerová, M: Oftalmopsychologie dětského věku. Praha, UK Karolinum 1995.

Vítková, M (ed).: Možnosti reedukace zraku u dětí s kombinovaným postižením.Paido, Brno, 1999

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (26.01.2006)

Úvod

Ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, a vliv postižení, rodičovská role, pedagog a speciální pedagog, problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte, institucionální výchova, mateřská škola, speciální mateřská škola, stacionář, speciálně pedagogické centrum, školní zralost, připravenost dítěte pro školu.

  • -------------

Psychopedie

(Dítě předškolního věku s mentálním postižením a autismem)

Speciálně pedagogická diagnostika v psychopedii.

Edukační podpora dětí s mentálním postižením v předškolním věku.

Hra u dětí s mentálním postižením a u dětí s autismem a její využití.

Raná péče.

Kvalitativní postižení v oblasti komunikace u dětí s autismem (formy a funkce komunikace, alternativní způsoby komunikace, pomůcky k vizualizaci).

Kvalitativní postižení v oblasti sociálních vztahů u dětí s autismem (typické projevy sociálního chování dětí s autismem ve vztahu k sourozencům, vrstevníkům, rodičům).

Diagnostika poruch autistického spektra, screeningové metody.

Psychoedukační profily, individuální hodnocení v jednotlivých vývojových oblastech, výchovně-vzdělávací strategie, možnosti rozvoje jednotlivých funkčních oblastí u dětí s autismem.

  • --------------------

Somatopedie

  • Psychomotorické zvláštnosti dětí s tělesným postižením v předškolním věku
  • Nejčastější typy tělesných postižení a psychosociální situace dítěte s těmito typy tělesných vad , jeho rodiny, role vychovatelů a učitelů
  • Speciálně pedagogická diagnostika v somatopedii
  • Didaktická a technická podpora TP dítěte v předškolním věku
  • Využití hry v terapeutickém kontextu u TP dětí předškolního věku a principy herní práce
  • Systém spec.pedagogických zařízení pro předškolní výchovu a vzdělávání TP dětí
  • Raná péče, principy, formy, zásady
  • Příprava jemné motoriky dítěte s TP pro grafomotorické a sebeobslužné činnosti
  • Dítě s TP před nástupem školní docházky, otázky školní zralosti a školní připravenosti TP dětí
  • Nemocné dítě a zdravotně oslabené dítě předškolního věku - problematika přijetí, prožívání a racionálního zpracování ?nemoci, odraz v projevech, zásady psychoterapeutického a výchovného vedení dětí počas jejich hospitalizace
  • -------------------

Tyflopedie

Cíl kurzu: Získat poznatky o speciálně pedagogické podpoře vývoje dítěte se zrakovým postižením, diagnostice vady, podpoře vývoje dítěte a eliminaci senzorické deprivace.

Obsah kurzu:

Znalost specifičnosti vývoje zrakově postiženého dítěte v raném a předškolním věku, důsledky senzorické deprivace na psychomotorický vývoj, možnosti speciálně pedagogické intervence.

Poznatky o systému a formách rané péče (návštěvy spec. pedagoga v rodině, rehabilitační pobyty, ambulantní služby);

reedukace zraku - zraková stimulace, pomůcky a techniky zrakově stimulačních aktivit

kompenzace zraku - nácvik užívání a rozvoje dalších smyslů

výběr předškolního zařízení, speciální mateřská škola, mateřská škola a podpora speciálně pedagogického centra;

Speciálně pedagogické působení v předškolním zařízení - reedukace zraku u dětí s poruchou binokulárního vidění.

Školní zralost resp. připravenost dítěte na školu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK