PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální školy II - O06318123
Anglický název: Special Schools II
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:3/3, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: SPŠK
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Blanka Housarová, Ph.D.
PhDr. Eva Mrkosová, CSc.
doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Speciální pedagogika
Prerekvizity : O06318122
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (13.04.2005)
Seznámení se speciálními školami pro děti s mentální retardací, tělesným postižením, sluchovým a zrakovým postižením, s dětmi s logopedickými vadami a poruchami chování. Systém škol a školschých zařízení uvedeného typu v ČR, specifika výuky na uvedených školách;
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (13.04.2005)

Kašíková,H.: Kooperativní učení, koopertivní škola. Portál, Praha 1997

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (28.11.2005)
Cíl kurzu:
Seznámit studenty se spec. školami a zařízeními

Obsah kurzu:
Tyflopedie: (E.Mrkosová)

1. Základní škola pro slabozraké (staré označení):1.1 Historie vzdělávání slabozrakých 1.2. Učební plán, učebnice, pomůcky . 1.3. Specifiky kurikula školy pro slabozraké 1.4. Specifiky metod, technik a postupů výchovně vzdělávací práce u slabozrakých 1.5. Hospitace ve vybraných vyuč. hodinách

2. Základní škola pro nevidomé (staré označení) 2.1. Historie vzdělávání nevidomých 2.2 Učební plány, osnovy, učebnice a pomůcky 2.3. Specifiky kurikula školy pro nevidomé. 2.4. Specifiky metod, technik a postupů výchovně vzdělávací práce s nevidomými 2.5. 1.5. Hospitace ve vybraných vyuč. hodinách

3. Základní škola pro žáky se zbytky zraku (staré označení) 3.1.Specifika školní výchovy a vzdělávání žáků se zbytky zraku

Somatopedie: (V.Hájková)

1. Školy pro tělesně postižené žáky: # školní zralost TP dítěte, spolupráce MŠ a ZŠ, spolupráce při nezralosti dítěte pro školu # Systém základního vzdělání pro TP děti a mládež, legislativa # Integrace těl.postižených dětí, úloha spec.ped. centra # Cíle, úkoly a organizace školy # Učební plán, osnovy, učební hodina, klasifikace žáků # Vnější podmínky výchovy a vzdělávání, spec. pomůcky a zařízení # Využívání didaktických zásad a metod při výuce # Hospitace v ZŠ pro TP žáky

2. Školy pro zdravotně postižené žáky: # Zřizování škol při zdravotnických zařízeních, typy škol

# organizace školy při zdr.zařízení , učební plán, osnovy, spec.pomůcky # rozsah a obsah výuky, redukce učiva # organizační řád a org formy vyučování ve škole při nemocnici, při dětské ozdravovně # hodnocení a klasifikace # Materiální vybavenost škol - spec. pomůcky a zařízení # Hospitace na jednotlivých odd FN Bulovky Praha 8

Logopedie (B. Housarová):

Požadavky k zápočtu: seminární práce

Cíl: seznámení s problematikou škol pro děti s vadou řeči, personální obsazení škol, výukové a výchovné deficity

Obsah:

Problematika internátních zařízení, přednosti a zápory volby vřazení dítěte do internátu

problematika práce psychologa v školách pro děti s vadou řeči

problematika volného času dětí s NKS v školním věku

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK