PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Předškolní zařízení - O06318121
Anglický název: Pre-school Institutions
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: PŘPG
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Eva Mrkosová, CSc.
doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Speciální pedagogika
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Erudio ()
Návštěvy institucí pečujících o děti a jejich rodiče v raném a předškolním věku; Střediska rané péče, SPC, Speciální MŠ;
Literatura
Poslední úprava: Erudio ()

Speciální pedagogika

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (13.04.2005)
Cíl kurzu:
Úvod do problematiky institucionální péče zdravotně postižených dětí

Obsah kurzu:
Nárys koncepce předškolní výchovy a institucionální speciálně - pedagogické péče zdravotně postižených dětí.

Předškolní zařízení surdopedického typu.

Systém zařízení surdopedického typu: speciální mateřské školy pro sluchově postižené, SPC surdopedického typu. Úloha SPC surdopedického typu v rehabilitaci sluchově postižených. Charakteristiky speciálního výchovného programu MŠ surdopedického typu.

Ontogeneze řeči dítěte s lehkou a střední sluchovou ztrátou. Ontogeneze řeči dítěte s těžkou a velmi těžkou sluchovou ztrátou. Charakteristika řeči prelingválně a postlingválně sluchově postižených. Základní diagnostické znaky. Typy rehabilitačních programů.

Tvoření základů komunikace sluchově postižených v předškolním věku: dětské znakové jazyky, základy odezírání, základy artikulace, pomocné artikulační znaky, daktylní řeč, sluchová a rytmicko-pohybová výchova

Předškolní zařízení logopedického typu.

Cíl kurzu:
seznámení s problematikou logopedické péče v předškolních speciálních zařízeních,

Obsah kurzu:
# Rámcový program pro MŠ v speciálních MŠ

# Struktura dne speciálních MŠ

# Dokumentace v SMŠ

# Proces vřazení dítěte do SMŠ

# Skupinová práce s dětmi v SMŠ

Předškolní zařízení somatopedického typu.

požadavky k zápočtu: popis vybraného zařízení (char., organizace, hlav.úkoly)

Cíl kurzu:
seznámení s posláním, organizací a úkoly speciálních mateřských škol a zařízení v péči a pomoci dětem se zdravotním postižením. Integrace dětí sw zdr.postižením do běžných MŠ. MŠ pro děti s tělesným a zdravotním postižením

Obsah kurzu:
Vyhláška MŠMT ČR 127 o speciálních školách a spec.MŠ - poslání, organizace a úkoly spec.MŠ a zařízení # Speciálně pedagogická centra - poskytované služby v oblasti pomoci (depistáž, diagnostika, intervence) u dětí se zdravotním postižením v předškolním věku. # Integrace dětí se zdr.postižením do běžných MŠ - podmínky úspěšné integrace # Speciální MŠ pro děti s TP, spec.MŠ při zdravotnickém zařízení, prezenční rehabilitační stacionář - organizace, úkoly, specifika výchovně vzdělávací péče.

Předškolní zařízení tyflopedického typu.

Předškolní zařízení psychopedického typu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK