PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Spec. pedag. znevýh. člověka s mentální retardací - O06318030
Anglický název: Special Education of Mentally handicapped individuals
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: SPZČ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Černá, CSc.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Speciální pedagogika
Prerekvizity : O06318027
Je prerekvizitou pro: OOSOZ2PSP, OSOZ1PSP
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Erudio ()
Pojetí, koncepce, deginice mentální retardace. Etiologie a klasifikace mentální retardace. Osobnost jedince s mentálním postižením (dětství, dospělost, stáří). Člověk s mentálním postižením ve společnosti. Komlexní podpora a péče o lidi s mentálním postižením v České republice.
Literatura
Poslední úprava: Erudio ()

Černá,M.a kol.: Kapitoly z psdychopedie. UK Praha 1995.

Kvapilík,J., Černá,M.: Zdravý způsob života mentálně postižených. Avicenum Praha 1990.

Časopisy: Speciální pedagogika, vyd. UK PedF Praha

Mentálníretardace, vyd. SPMP ČR

European Journal on Mental Disability, SNAPEI, Paris

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (13.04.2005)
Cíl kurzu:
Získat ucelený vhled do terminologie, klasifikace, etiologie a epidemiologie mentální retardace. Seznámit se s měnícím se postavením člověka s mentálním postižením ve společnosti.

Obsah kurzu:
1. Paradagima handicapu - model individuálně patologický, model sociální patologický a jejich aplikaci v teoretických a aplikovaných disciplín

2. Speciální pedagogika, předmět psychopedie, psychopedie a její postavení v systému věd,

3. Terminologie v psychopedii

4. Inteligence, hodnocení inteligence

5. Mentální retardace - vymezení pojmu, klasifikace mentální retardace

3. Etiologie mentální retardace a výskyt mentální retardace v populaci

4. Downův syndrom, psychosomatické zvláštnosti,

5. Diagnostika a modely klasifikace mentální retardace

7. Rodina s MR dítětem. Vytváření postojů rodiny k dítěti

8. Partnerství rodičů a odborníků

9. Cíle a úkoly výchovy MR

10. Specifika osobnosti osoby s mentální retardací

11. Osobnost psychopeda

12. Mezinárodní dokumenty lidských práv ve prospěch osob s mentální retardací

13. Světové trendy - vývoj péče o osoby s mentálním postižením od pol. 19. století

14. Institucionální podpora osob s mentálním postižením

15. Národní a evropské koncepční dokumenty vztahující s k jedincům s postižením

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK