PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vstupní kurz a dějiny SPPG II. - O06318027
Anglický název: Initiation to SpecEd and Its History II
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (98)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: VKDS
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Boris Titzl, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Speciální pedagogika
Je prerekvizitou pro: O06318030, O06318031, O06318032, OSOZ0PSP, O06318034, O06318035, O06318050, O06318033
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Erudio ()
Vztahy mezi postiženými lidmi a společností - historické proměny těchto vztahů, antropologické aspekty postavení postižených ve společnosti, Dějiny speciálních institucí zabezpečujících péči o postižené lidi, historie speciálně pedagogických teorií; Významné osobnosti ve vývoji speciální pedagogiky,
Literatura
Poslední úprava: Erudio ()

Titzl.B. Postižený člověk ve společnosti.

Monatová, L.: Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Paido, Brno, 2000.

Solar,S.: Geschichte der Sonderpadagogik. Koln 1983

Cohen,A,Cohen,L.: Special educational needs in the ordinary school

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (11.04.2005)
Cíl kurzu:
prohloubení úvodu do speciální pedagogiky a jejích dějin v kontextu domácí tradice i evropských souvislostí.

Obsah kurzu:
reflexe vztahu společnosti k handicapovým: promítnutí do mytologie, filosofie i organizace společnosti.

Problém výskytu, přežití a lidské existence handicapovaných.

Právní vědomí, zákonodárství a handicapovaný člověk s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy, vzdělávání a sociální péče.

speciálně pedagogické aspekty v pedagogice J. A. Komenského.

Otázky výchovy a vzdělávání slabomyslných: os prvních pokusů K. S. Amerlinga ke K. Herfortovi.

Mládež ohrožená a delikventní: inspirační zdroj u H. H. Pestalozzi a jeho odraz v české etopedii.

Vývoj rozporných přístupů ke vzdělávání sluchově postižených.

Výchova a vzdělávání zrakově postižených: probojování smyslu jejich vzdělávání a vývoj písma pro nevidomé.

Výchova a vzdělávání tělesně postižených: souvislosti sociální a medicínské, naše domácí priority v této oblasti.

Konstituování a vývoj ústavní péče a školského systému ve výchově a vzdělávání handicapovaných.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK