PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Rodiče, žáci, učitelé ve vzájemné interakci - O06313024
Anglický název: Parents, Pupils and Teachers in Interaction
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok3
Staré označení: RŽUV
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Psychologie > Psychologie výchovy
Prerekvizity : O06313016
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Erudio ()
Rodiče, učitelé a děti ve vzájemné interakci Volitelný kurz je zaměřen na přesnější uchopení vztahů mezi rodinou a školou jako součásti mezigeneračního přenosu kultury. Přednášky doplněné o analýzu empirického materiálu ukazují složitost působení obou institucí na dítě i na sebe navzájem pomocí různých pohledů (historický, vývojově psychologický, sociologický) a tematizací této problematiky (komunikace mezi rodinou a školou, výchovné praktiky, konstrukce školní kariéry, školní úspěšnost atd.).
Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Doubek, Ph.D. (20.09.2005)

Literatura

Matoušek, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, SLON 1993.

PSŠE: Co se v mládí naučíš. Praha, PedF UK 1992.

PSŠE: Typy žáků. Praha, PedF UK 1995.

Možný, I.: Moderní rodina. Brno, Blok 199O. a Sociologie rodiny, SLON 1999.

Štech, S. : Vývoj poznatků o vztahu rodiny a školy. Československá psychologie

1997, roč. 41, č.6, s. 487-502.

De Singly, F.: Sociologie současné rodiny. Praha, Portál 1999

Štech, S.;Viktorová, I.: Vztah školy a rodiny - hledání dialogu. In: Předškolní a

primární pedagogika (Pupala, B.; Kolláriková, Z. eds). Praha, Portál 2001, s.57-

93.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. David Doubek, Ph.D. (20.09.2005)

Cíl kursu:

Tématem kurzu jsou vztahy mezi rodinou a školou. Cílem proto bude ukázat

složitost těchto vztahů pomocí různých pohledů (historický, vývojově psychologický

apod.) a různých tematizací této problematiky (výchovné postupy, rodinný příběh,

projekty budoucnosti ad.). Podrobněji se podíváme na rozdíly mezi oběma

institucemi a na pozici dítěte jako příslušníka obou dvou nejen v konkrétních

výchovných situacích, ale hlavně v odlišnostech interpretace dění mezi rodinou a

školou. Současně se budeme věnovat i aktivní roli dítěte- žáka, která někdy bývá

viděna ve školní praxi zjednodušeně jako pouhý produkt své rodinné (a školní)

situace. Vždy, pokud to bude možné, bude součástí seminářů také práce s

konkrétním empirickým materiálem.

Obsah kursu:

1. Škola a rodina jako sociální instituce a historické proměny jejich vztahů

2. Rodinná a školní socializace v kontextu transmise kultury

3.Komunikace mezi školou a rodinou

4.Co způsobuje školní docházka v životě rodiny.

5. Rodinný příběh a místo školy v něm.

6.Rodinné výchovné praktiky a jejich vlivy na formování školní kariéry dítěte.

Školní

úspěšnost a školní hodnocení

7. Životní a profesionální projekty mezi rodinou a školou:

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK