PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Internet jako prostředek pro vzdělávání a komunikaci - O06118127
Anglický název: Internet as a Tool for Education and Communication
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (98)
letní:neurčen / neurčen (98)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: K127
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Speciální pedagogika
Záměnnost : O04118127, O05118127
Je záměnnost pro: O04118127, O05118127
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (05.10.2005)
Var. I. Porozumět problému inkluse a inklusivního vzdělávání; porozumět psychickým mechanismům hendikepu; ovlivnit postoj účastníka vzdělávacího procesu aby na své pozici chtěl a dokázal přispět k zvládnutí inkluse a rozvoji každého dítěte. Var.II.Fenomén Internetu - technické a softwarové zázemí. Internet jako zdroj informací (I netextového typu), Co je to WWW. služby poskytované na Internetu, Elektronická pošta a poštovn služby, zásady pro e - mailovou korepondenci vyhledávání informací a možnosti jejich využití. Autorská práva a povinnosti, organizační zázemí. Jak se dělají WWW stránky.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (27.01.2006)

Varianta I.

Speciálně pedagogické téma zpraostředkované internetem a vyučované kombinovaně - e-learning + prezenčně.

Cíl kurzu:

Porozumět problému inkluse a inklusivního vzdělávání; porozumět psychickým mechanismům hendikepu; změnit postoj účastníka vzdělávacího procesu aby na své pozici chtěl a dokázal osobně přispět k zvládnutí inkluse a rozvoji každého dítěte.

Obsah kurzu:

S použitím e-learningového kurzu "ODL:Inclusive", na ukázkách z praxe a úkolech na nich vystavěných, s využitím autotestů:

  • obhled stavu inkluse (ukázky na videosekvencích), kompetence potřebné pro inklusivní vzdělávání, principy inkluse
  • nácvik pozorného a nepředpojatého sledování a popisu skutečnosti
  • výklad teoretických východisek inkluse (- výměnné vztahy individua a prostředí, jejich význam a důsledky pro hendikep, - životní podmínky a osobní historie, - vnější a vnitřní izolace a autokompenzační a regulační psychické mechanismy, disociace psychiky)
  • deficitní a kompetenční pojetí handicapu, cesta od vnějšího k vnitřnímu pozorovateli
  • životní podmínky a biografie, logika vývoje
  • DCSCAT - substituční kooperativní akční terapie zaměřená na dialog, ukázky

Diskuse studentů s odborníky z praxe.

Varianta II.

Zpracování spec. pedag. tématu ze zdrojů a/nebo ve formě pro inet.

Cíl kurzu

Zvládnutí techniky práce s Internetem, vytvoření práce na speciálně pedagogické téma s použitím zdrojů Internetu a (nebo) ve formě pro Internet. Využívání získaných komunikačních dovedností při navrhování a realizaci témat předpokládajících práci v lokálních nebo vzdálených sítích.

Obsah kurzu:

Fenomén Internetu - technické a softwarové zázemí, Úvod: historie, druhy sítí, - vztahy mezi nimi, - druhy služeb v sítích.

Internet jako zdroj informací (i netextového typu), Co je to WWW; ukázky prací studentů

Elektronická pošta a poštovní služby, zásady pro e-mailovou korespondenci, nastavení e-mail klienta (Outlook Express) pro čtení pošty prostřednictvím POP3

Vyhledávání informací a možnosti jejich využití.

Techniky práce: - detailní seznámení s prohlížeči ("historie", "záložky-oblíbené" a práce s nimi vč. jejich přenášení a využití na různých počítačích, ukládání dat z www stránek v různých formátech),

  • kompilace dat z různých zdrojů do jednoho dokumentu,,-pravidla citování z elektronických zdrojů, -hledací servery a pravidla pro vyhledávání, -databáze odborných publikací a hledání v nich, -užívání služeb knihoven prostřednictvím Inetu;

Autorská práva a povinnosti, organizační zázemí.

Jak se dělají www stránky. Zásady pro tvorbu bezbariérových www stránek.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK