PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
SPPG adolescence a dospělého věku II. - logopedie, surdopedie - O05318607
Anglický název: Special Education for Adolescent and Adult Age II
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:3/0, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: M23K206
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Blanka Housarová, Ph.D.
doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Korekvizity : O05318606, O05318608
Prerekvizity : O05318505, O05318506, O05318507
Je korekvizitou pro: O05318606, O05318608
Je prerekvizitou pro: O05318310, O05318312
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (14.11.2005)
(Logopedie, surdopedie) Seznámit se teoretickými přístupy k podpoře člověka s postižením o období dospělosti a s aplikací těchto přístupů v oblastí vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnávání. Vzdělávání dospělých - význam - potřeby, kategorie vzdělávání dospělých Sociální služby pro osoby s postižením v ČR, typologie služeb podle platné právní úpravy, chráněné bydlení - historický vývoj, modely Zaměstnávání osob s postižením: -Význam pracovního uplatnění -Formy pracovního uplatnění -Motivace zaměstnavatelů zaměstnávat občany s postižení -Platná právní úprava v oblasti zaměstnanosti
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (15.09.2005)

Logopedie

CSÉFALVAY, Z.; TRAUBNER, P.: Afáziológia pre klinickú prax. Martin: Osveta, 1996. ISBN: 80-217-0377-6.

HARTL, J.: Afázie, agnosie, apraxie. Olomouc: Universita Palackého, 1987

KIML, J: Afázie a reedukace řeči. Praha: SZN, 1969

KULIŠŤÁK, P.; LEHEČKOVÁ, H.; MIMROVÁ, M.; NEBUDOVÁ, J.: Afázie. Praha: Triton, 1997. ISBN: 80-85875-38-1.

LECHTA, V. a kol. Terapia narušenej komunikačnej schopnosti. Martin: Osveta, 2002. ISBN 80-8063-092-5.

LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.

RŮŽIČKA, E.; ROTH, J.; KAŇOVSKÝ, P. a kol. Extrapyramidová onemocnění I: Parkinsonova nemoc a parkinsonské syndromy. Praha: Galén, 2000. ISBN 80-7262-048-7.

SCHREIBER, M. a kol. Funkční somatologie. Praha, H&H, 1998. ISBN 80-86022-28-5

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.

Koukolík, F., Jirák, R.: Alzheimerova nemoc a další demence, Grada 1998

Hrdlička,M., Hrdličková, D.: Demence a poruchy paměti, Grada 1999

Škodová, Jedlička: Klinická logopedie

Svoboda, M.: Psychologická diagnostika dospělých, Portál 1999

Surdopedie

Baštecký,J.a kol.: Gerontopsychiatrie. Grada Avicenum, Praha 1994.

Janotová,N., Řeháková,K.: Surdopedie, komunikace sluchově postižených. Skriptum. UK Praha 1990.

Krahulcová,B.: Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Karolinum Praha 1996.

Sovák,M. a kol.: Stati o reedukaci sluchu. Skriptum.UK Praha 1979.

Aktuální časopisecká literatura: Speciální pedagogika, Gong, Infozpravodaj, Unie, Tv publicistika se zaměřením na problematiku sluchově postižených (TKN).

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (15.09.2005)

Logopedie

Cíl kurzu: seznámení s problematikou logopedické péče v adolescenci a dospělém věku, nejčastější poruchy řeči ( afazie, dyzartrie, dysfagie), logopedické působení u osob s demencí, spolupráce s rodinou klienta s vadou řeči, logopedická péče v průběhu paliativné péče, logopedická péče u onkologických pacientů , přetrvávající poruchy z dětství ( balbuties, tumultus, symptomatické vady řeči aj.)

Obsah kurzu:

změny v řeči a komunikaci v procesu stárnutí, faktory, ovlivňující řeč a komunikaci

přetrvávající poruchy řeči ( dyslalie, dyzartrie,balbuties)

afazie

poruchy řeči u demence

získaná dyzartrie, anartrie

dysfagie

nejčastější onemocnění ( poruchy, syndromy, onemocnění) s poruchou řeči a komunikace (PN, Alzheimer.chor., )

zařízení pro osoby s NKS, možnost využívání AAK u seniorů, logopedické působení při paliativní léčbě

individuální a skupinová logopedická péče, poradenství v logopedii, možnosti spolupráce s rodinou klienta, kvalita spolupráce v různých etapách logopedické péče s klientem dospělém a seniorském věku, onkologický pacient s NKS

Surdopedie

Cíl kurzu: Aktivní a tvůrčí schopnost v oblasti surdopedické péče

Obsah kurzu: Charakteristika komunikace sluchově postižených osob v dospělosti a ve stáří. Endogenní a exogénní činitele ovlivňující volbu komunikačního systému, profesionalizaci, volnočasové aktivity.

Předprofesionální a profesionální příprava sluchově postižených a otázky jejich pedagogické, sociální a pracovní integrace. Problematika dospívajících a dospělých sluchově postižených osob - možnosti dalšího vzdělávání. Reedukační a rehabilitační programy pro dospělé sluchově postižené osoby. Pedagogika volného času sluchově postižených osob. Poslání a úkoly společenských, zájmových a rodičovských organizací sluchově postižených.

Reedukace sluchu, sluchová výchova: vymezení pojmů, předmět, cíle, formy.

Historie reedukace sluchu. Teoretické základy sluchové výchovy. Časná sluchová a řečová výchova osob s těžkými sluchovými vadami (přístupy a metody - Wedenberg, Ewingovi, Lowe, van Uden,Korsunskaja, Sovákovo pojetí). Metodika reedukace sluchu dětí, adolescentů a dospělých osob s lehkými a středními sluchovými vadami. Sluchový trénink se sluchadlem. Sluchová výchova jako důležitá složka všech vzdělávacích programů.Metodika psychorehabilitačních kursů.

Verbo-tonální metoda reedukace řeči ve skupinovém i individuálním reedukačním programu. Verbo-tonální metoda a rytmika rukou a prstů v reedukaci řeči sluchově postižených.

Kochleární implantát - vymezení pojmu, technický opis, perspektivy.Historie kochleárních implantací. Možnosti stávajících typů kochleárních implantací. Reedukace sluchu u dětí, adolescentů a dospělých s kochleárním implantátem v závislosti na době ztráty sluchu a dalších podmínkách a schopnostech.

Význam sluchové výchovy v doplňovaných orálních vzdělávacích programech, ve vzdělávacích programech s totální komunikací a vzdělávacích programech bilingválních.

Technické prostředky a pomůcky sluchově postižených. Význam a klasifikace prostředků na: stimulační, motivační, didaktické pomůcky a přístroje, víceúčelové pomůcky a prostředky, diagnostické pomůcky a prostředky. Audiovizuální technika, videotechnika a počítače ve speciální výchově a rehabilitaci i poradenské činnosti sluchově postižených.

Krizové situace v průběhu života sluchově postižených a jejich řešení.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK