PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
SPPG adolescence a dospělého věku I. - úvod do předmětu, psychopedie, somatopedie, tyflopedie - O05318606
Anglický název: Special Education for Adolescent and Adult Age I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:3/0, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: M23K206
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Korekvizity : O05318607, O05318608
Prerekvizity : O05318505, O05318506, O05318507
Je korekvizitou pro: O05318607, O05318608
Je prerekvizitou pro: O05318314
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (14.11.2005)
(Psychopedie, somatopedie, tyflopedie) Seznámit se teoretickými přístupy k podpoře člověka s postižením o období dospělosti a s aplikací těchto přístupů v oblastí vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnávání. Vzdělávání dospělých - význam - potřeby, kategorie vzdělávání dospělých Sociální služby pro osoby s postižením v ČR, typologie služeb podle platné právní úpravy, chráněné bydlení - historický vývoj, modely Zaměstnávání osob s postižením: -Význam pracovního uplatnění -Formy pracovního uplatnění -Motivace zaměstnavatelů zaměstnávat občany s postižení -Platná právní úprava v oblasti zaměstnanosti
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (15.09.2005)
  • ----------------

Psychopedie

Jesenský, J.: Andragogika a gerontogika handicapovaných. Karolinum, Praha 2000. I. část

Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese. Portál 1997.

Šiška, J.: Vzdělávání dospělých občanů s mentálním postižením. in Krahulcová a kol.: Postižený člověk v období senescence. Praha, UK PEDF 2002.

Matoušek, O.: Ústavní péče, Praha, Slon 1995.

Večeřa, M.: Sociální stát, východiska a přístupy. Slon, Praha 1996.

Národní plán pro vyrovnávání příležitostí osob se zdravotním postižením. Usnesení vlády ČR č. 256, 1998.

Michalík, J.: Proces transformace ve speciální pedagogice., Postižení, společnost, právo., Organizace občanů se zdravotním postižením, Mezinárodní organizace osob se zdravotním postižením. In Renotiérová, M., Ludíková L.: Speciální pedagogika UP Olomouc 2003.

Zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe - průvodce poskytovatele. MPSV, 2002 ochrana práv uživatelů, jednání se zájemcem o službu, stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování sociálních služeb

Střednědobá koncepce politiky státu vůči osob se zdravotním postižením. 2004

  • --------------------

Somatopedie

Fialová, L.: Body image jako součást sebepojetí člověka.

1. vyd. Praha: Karolinum, 2001. 269 s. ISBN 80-246-0173-7.

Goffman, E.: Stigma. Poznámky o způsobech zvládání narušené identity.

1. vyd. Praha: SLON, 2003. 167 s. ISBN 80-86429-21-0.

Murphy, R., F.: Umlčené tělo.

1. vyd. Praha: SLON, 2001. 188 s. ISBN 80-85850-98-2.

Novosad, L.; Švingalová, D.: Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska filozofie výchovy.

1. vyd. Praha: UK - Pedagogická fakulta, 2002. 126 s. ISBN 80-7290-091-0.

Wright, B., A.: Physical disability - a psychological approach.

1. ed. New York: Harper, 1960. 408 s.

  • ----------------

Tyflopedie

JESENSKÝ, J.: Andragogika a gerontogika handicapovaných.I.část. Praha : Karolinum, 2000.ISBN 80-7184-823-9.

JESENSKÝ, J.Kontrapunkty integrace zdravotně postižených. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-030-0.

JESENSKÝ, J. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha : Karolinum, 1995.

KVĚTOŇOVÁ, L. Základy oftalmopedi. Brno : MU, 1994. ISBN 80-210-0667-6.

KVĚTOŇOVÁ - ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-58-8.

WIENER, P. Prostorová orientace a samostatný pohyb. Praha : Avicenum, 1986.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (15.09.2005)

Úvod

Cíl kurzu: Seznámit se teoretickými přístupy k podpoře člověka s postižením o období dospělosti a s aplikací těchto přístupů v oblastí vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnávání.

Obsah kurzu:

Vzdělávání dospělých - význam - potřeby, kategorie vzdělávání dospělých

Sociální služby pro osoby s postižením v ČR, typologie služeb podle platné právní úpravy, chráněné bydlení - historický vývoj, modely

Zaměstnávání osob s postižením:

  • Význam pracovního uplatnění
  • Formy pracovního uplatnění
  • Motivace zaměstnavatelů zaměstnávat občany s postižení
  • Platná právní úprava v oblasti zaměstnanosti
  • ----------------

Psychopedie

Cíl kurzu: Seznámit se teoretickými přístupy k podpoře člověka s mentálním postižením v období dospělosti a s aplikací těchto přístupů v oblastí vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnávání.

Obsah kurzu:
Vzdělávání dospělých - význam - potřeby, kategorie vzdělávání dospělých, modely vzdělávání dospělých s mentálním postižením

Residenční služby pro osoby s postižením v ČR, typologie služeb pro osoby s mentálním postižením podle platné právní úpravy, chráněné bydlení - historický vývoj, modely

Tranzitní programy

Pracovní uplatnění (PU) osob s postižením:

Význam PU
Formy PU
Podporované zaměstnávání - historie, principy, metoda

Ochrana práv uživatelů

Jednání se zájemcem o službu - komunikace,

Stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování sociálních služeb a jejich vyřizování

Hnutí sebeobhájců a empowerment

  • ------------------

Somatopedie

Cíl kurzu:
Zhodnocení důsledků tělesného postižení pro socializaci člověka v adolescenci a dospělém věku.

Obsah kurzu:
1. Charakteristika člověka s tělesným postižením s přihlédnutím k věku.

2. Možnosti a způsoby výchovné podpory v adolescentním a dospělém věku.

3. Specifické psychické problémy tělesně postiženého adolescenta.

4. Souvislosti somatického a psychického stavu člověka s tělesným postižením a vyrovnávání se s tímto stavem

  • v každodenním životě
  • v mezilidských vztazích

5. Úkoly speciální pedagogiky v systému komprehenzivní rehabilitační péče.

6. Stigma a sociální identita. Diskreditovanost - diskreditovatelnost.

7. Hodnota, důstojnost a bilancování života u člověka s tělesným postižením.

  • --------------

Tyflopedie

Cíl kurzu: Seznámit studenty s problematikou dopadu zrakového postižení na vývoj jedince ve sledovaném věkovém období, zaměřit se na specifika ztráty zraku v dospělosti. Etiologie zrakových vad v dospělosti. Předprofesní a profesní příprava, rekvalifikace. Partnerský život. Problematika sebeobsluhy, mobility. Volnočasové a sportovní nabídky organizací pro zrakově postižené. Problematiky stáří a postupné ztráty zraku, změny v sociálních rolích způsobené zrakovou vadou. Podpora speciálně pedagogická, zraková terapie. Podpora psychologická v rámci speciální pedagogiky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK