PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
SPPG školního věku III. - etopedie, somatopedie, tyflopedie - O05318507
Anglický název: Special Education - School Age III
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2014
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:3/0, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
PhDr. Jana Mottlová, Ph.D.
Korekvizity : O05318505, O05318506
Prerekvizity : O05318404, O05318405
Je korekvizitou pro: O05318506, O05318505
Je prerekvizitou pro: O05318607, O05318608, O05318606
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (21.11.2005)
Etopedie, somatopedie, tyflopedie Speciální školy a zařízení pro zdravotně znevýhodněné děti a mládež ve věku 6 - 18 let, jejich organizace, výchovně - vzdělávací proces, specifičnost práce, školské předpisy a dokumenty. - orientace v daném typu zařízení - pozorování, kazuistiky - diagnóza a prognóza u handicapovaných osob - vedení záznam - týmová spolupráce
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (15.09.2005)

Etopedie

Černá M. a kol. Lehké mozkové dysfunkce. Praha, UK 1992

Dunovský J. a kol.: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě, Praha, Grada 1995

Dunovský J.: Rodina a její poruchy ve vztahu k dítěti, Praha MPSV ČSR, 1986

Langmeier, J., Matějček, Z.: Psychická deprivace v dětství, Praha, Avicenum 1968

Matějček Z.: Co děti nejvíc potřebují, Praha, Portál 1994

Nešpor, K., Czérny, L.: Alkohol, drogy a vaše děti, Praha 1994

Pokorná V.: Poruchy chování u dětí a jejich náprava, Praha UK 1992

Prekopová J., Schweizerová, CH.: Neklidné dítě, Praha, Portál, 1993

Říčan P. a kol.: Dětská klinická psychologie, Praha Avicenum 1991 (a další vydání)

Třesohlavá, Z. a kol.: Lehké mozkové dysfunkce, Avicenum , Praha 1986

Vojtík V. a kol: Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a škole, Praha, SPN 1990

  • ------------------

Somatopedie

HRUŠKA J. a kol: Komplexní systém výchovně vzdělávací péče o děti a mladistvé s tělesným postižením. Praha, Septima 1995

KUBÍČOVÁ, Z., KUBÍČE, J.: Kompenzační A didaktické pomůcky pro děti a žáky s tělesným postižením v MŠ a ZŠ. Praha, Septima 2001, ISBN 80-7216-166-0

KOL.AUTORŮ: Pedagogická podpora osob s lékař. dg. epilepsie. Sborník celostátního semináře Somatopedické společnosti, Somatopedická společnost Praha 2003

HÁJKOVÁ, V.: Úvod do integrativní pedagogiky pro učitele základních škol. IPPP ČR, Praha 2003

MAREŠ, J.: Dítě a bolest. Praha, Grada Publishing 1997

MATĚJČEK, Z.: Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha, H&H 2001 ISBN 80-86022-92-7

VÁGNEROVÁ, m.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál 2003

VYMĚTAL: Úzkost a strach u dětí. Praha Portál 2004

KŘIVOHLAVÝ: Psychologie zdraví. Praha Portál 2003

LANGMEIER, BALCAR, ŠPITZ: Dětská psychoterapie. Praha. Portál 2000

ELLIOT, PLACE: Dítě v nesnázích. Praha, Grada Publishing 2004

Časopisy:

Psychologie dnes, Čs. Psychologie, Psychológia a patopsychológia dieťaťa, Speciální pedagogika

Sborníky Somatopedické společnosti

  • ---------------

Tyflopedie

Jesenský, J.: Kontrapunkty integrace zdravotně postižených. Praha , Karolinum UK 1995.

Keblová, A.: Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha, Septima 1996.

Keblová, A.: Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. Praha, Septima 1996.

Květoňová - Švecová, L.: Oftalmopedie. Brno, Paido 1998.

Ludíková. L.: Tyflopedie I. -III. Olomouc, UP 1989- 91..

Monatová. L.: Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno, Paido 1996.

Novák, J.: Využití výpočetní techniky pro zdravotně postižené. Brno, Paido 1997.

Požár, L.: Školská integrácia detí a mládeže s poruchami zraku. Bratislava UK 1996.

Vágnerová, M.: Oftalmopsychologie dětského věku. Praha, Karolinum UK 1995.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (15.09.2005)

Etopedie

Cíl kurzu: Seznámit se s poruchami chování, s nimiž se můžeme setkat u dětí školního věku

Obsah kurzu:

1.Terminologie

2. Charakteristika dítěte s poruchovým chováním

3. vývojová podmíněnost typu problémového chování

4. poruchy chování na základě psychických onemocnění a poruch

4.1. neurotické projevy v dětském věku

4.2. neurotické vegetativní poruchy

4.3. tiky a neurotické návyky

5. poruchy chování disociálního rázu

6. poruchy chování asociálního rázu

7. poruchy chování antisociálního rázu - zmínka

  • ------------------

Somatopedie

Cíl kurzu: Problematika somatopedické podpory dítěte s tělesným postižením neb zdravotním oslabením v důsledku akutní či chronické nemoci

Obsah kurzu:

1. Tělesně postižené dítě mladšího a staršího školního věku

1.1 specifické rysy duševní konstituce tělesně postiženého dítěte

1.2 školní vzdělávání v podmínkách ústavní péče, ve speciální škole a v běžné škole

1.3 deklaratorní legislativní podpora procesu školní integrace/inkluze

1.4 specifika výchovy a vzdělávání osob s kombinovaným postižením

2. Výchova a vzdělávání nemocného dítěte školního věku

2.1 psychická problematika nemoci a specifika zvládání nemoci daná věkem

2.2 nebezpečí (psychické) anaklitické deprivace, psychice a hospitalismu

2.3 chronicky nemocné dítě

2.4 záchvatovitě nemocné dítě

2.5 cíle a organizace škol při zdravotnických zařízeních

3. Zdravotně oslabené dítě školního věku

3.1 vybrané typy zdravotních oslabení (diabetes, astma, srdeční hcoroby)

4. Nové trendy v péči o nemocné, oslabené a tělesně postižené

4.1 respitní péče

4.2 paliativní a hospicová péče

4.3 doprovod dítěte v době hospitalizace

4.4 herní specializace

4.5 hipo- a canisterapie v komplení rehabilitaci TP a nemoc. dětí

  • ----------------

Tyflopedie

Cíl kurzu: Specifičnost výchovně vzdělávací činnosti speciálních škol pro zrakově postižené, jejich organizace, školské předpisy a odpovídající legislativa

Obsah kurzu:

Orientace v jednotlivých speciálních školách pro zrakově postižené,

Výuka na I. stupni základní školy, specifičnost výuky nevidomých, slabozrakých a dětí s poruchou binokulárního vidění.

Výuka na II. stupni speciální školy, problematika výuky, zvláštnosti při aplikaci oborových didaktik u těžce zrakově postižených

Podpora při integraci zrakově postiženého dítěte do základní školy.

Výuka na střední škole, speciálně pedagogická podpora při výuce zrakově postiženého studenta.

Orientace v technických pomůckách pro zrakově postižené, základní znalost práce s pomůckami pro zrakově postižené.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK