PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
SPPG raného a předškolního věku II. (logopedie, surdopedie) - O05318405
Anglický název: Special Education for Early Childhood and Preschool Age II
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:5/0, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: M23K204
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Blanka Housarová, Ph.D.
doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Korekvizity : O05318404
Záměnnost : O06318405
Je korekvizitou pro: O05318404
Je prerekvizitou pro: O05318505, O05318506, O05318507
Je záměnnost pro: O06318405
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (14.11.2005)
Logopedie, surdopedie Uvedení do problematiky výchovy dítěte raného a předškolního věku, speciálně pedagogická podpora vývoje dítěte Ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, a vliv postižení, rodičovská role, pedagog a speciální pedagog, problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte, institucionální výchova, mateřská škola, speciální mateřská škola, stacionář, speciálně pedagogické centrum, školní zralost, připravenost dítěte pro školu.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (15.09.2005)

Logopedie

Škodová, E., Jedlička: Klinická logopedie -odpovídající kapitoly

Lechta: Logopedické retetirorium SPN, Bratislava 1990 - odpovídající kapitoly

Lechta,V.: Diagnostika narušenéj kom. schopnosti- odpovídající kapitoly

Lechta,V.: Terapie narušenéj kom. Schopnosti- odpovídající kapitoly

Kutálková?.a kol: Dyslalie, metodika reedukace, Septima Praha 1000

Papcová,J.: Možnosti spolupráce klinické logopedie a čelistní ortopedie, Efeta 2000, č. 3,č.4, 2001 č. 1

Škodová,E.: Zkušenosti s využitím standardního testu ?Hodnocení fonematického sluchu?, Efeta 2001,č.4

Dlouhá, O.: Vývojové poruchy řeči, Unitisk 2003

Mikulajová,M.: Vývinová dysfázie - specificky narušený vývoj řeči Bratislava 1993

Dvořák: Slovní patlavost

Dvořák: Logopedický slovník

Hlinková: Metodika výchovy reči u dysfatiků, in Logopaedica III, Bratislava 1999

Kutálková: OVŘ, dysfázie Septima

Surdopedie

Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Septima, Praha 2002.

Janotová, N.: Reedukace sluchu sluchově postižených dětí v předškolním věku. Septima, Praha 1996.

Janotová, N.: Rozvíjení zrakového vnímání a odezírání sluchově postižených dětí. Septima, Praha 1996.

Janotová, N.: Výchova řeči sluchově postižených dětí v předškolním věku. Septima, Praha 1996.

Janotová, N.,Řeháková, K.: Surdopedie. SPN, Praha 1990.

Korsunskaja,B.,D.: Metodika vyučování řeči neslyšících dětí. SPN,Praha 1978. Krahulcová,B.: Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Karolinum, Praha 1996.

Poul.L.: Dítě s vadou sluchu. Jeho včasná výchova v rodině. Svoboda,Praha 1992.

Sovák M.: Logopedie. SPN, Praha 1967, 1972, 1974, 1978, 1980.

Sovák,M.:Logopedie předškolního věku, SPN, Praha 1984.

Sovák,M.: Logopedie, metodika, didaktika. SPN, Praha 1984.

Svobodová, K.: Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Septima, Praha 1997.

Aktuální časopisecká literatura.

Datum: 20.10. 2004 Vedoucí katedry:doc.PhDr. Lea Květoňová -Švecová, Ph.D.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (14.11.2005)

Logopedie

Cíl kurzu: seznámení s problematikou logopedické péče v dětském věku, nejčastější poruchy řeči ( dyslalie, opožděný vývoj řeči, dysfázie, balbuties, tumultus, mutismus), spolupráce s rodinou dítěte s vadou řeči

Obsah kurzu:

patologie vývoje řeči, výskyt poruch řeči v dětství, přístroje a pomůcky,

dyslalie ( vymezení, historie, výskyt, etiologie, klasifikace, symptomy, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie)

opožděný vývoj řeči, dysfázie ( vymezení, historie, výskyt, etiologie, klasifikace, symptomy, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie)

balbuties ( vymezení, historie, výskyt, etiologie, klasifikace, symptomy, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie)

tumultus ( vymezení, historie, výskyt, etiologie, klasifikace, symptomy, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie)

mutismus ( vymezení, historie, výskyt, etiologie, klasifikace, symptomy, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie)

individuální a skupinová logopedická péče, poradenství v logopedii, možnosti spolupráce s rodiči dítěte, kvalita spolupráce v různých etapách logopedické péče

Surdopedie

Cíl kurzu: Osvojení si teorie a praxe komunikačních systémů v integraci a rehabilitaci sluchově postižených dětí předškolního a mladšího školského věku.

Obsah kurzu:

Charakteristika sluchového postižení v dětském věku z hlediska komunikace, technických možností kompenzace defektu, didaktických a výchovných opatření.

Ontogeneze řeči dětí se sluchovými vadami. Ontogeneze řeči dítěte s lehkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči dítěte s těžkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči prelingválně a postlingválně sluchově postižených. Základní diagnostické znaky. Problematika vývoje řeči a systémů dorozumívání později ohluchlých osob. Děti s více vadami, poruchy sluchu a intelektu, porucha sluchu a zraku, poruchy sluchu a tělesná postižení, souběžné poruchy chování a učení.

Význam verbálních a nonverbálních jazykových systémů ve vývoji sluchově postiženého dítěte. Podmínky volby typu rehabilitačního programu. Úloha speciálně-pedagogického centra surdopedického typu v rehabilitaci sluchového postižení.

Základy komunikačního systému v dětském věku u sluchově postižených.

Mluvená (orální, hlásková, zvuková) řeč sluchově postižených. Kompenzační činitele: zrakový analyzátor, hmatový analyzátor, kinestetické vnímání a čití, taktilně-vibrační vnímání a čití. Charakteristika mluvené řeči u sluchově postižených: mluvní technika, morfologicko-syntaktická rovina, lexikálně-sémantická rovina, foneticko-fonologická rovina. Tvoření a rozvoj řeči orální u sluchově postižených. význam kompenzačních mechanizmů při vyvozování artikulace jednotlivých hlásek. Stupeň a typ sluchové vady ve vztahu k artikulaci.

Odezírání řeči: pojem, význam a podmínky odezírání, stupně a složky odezírání, metody odezírání, typy odezírajících, metodika nácviku odezírání, podpůrné a stimulační cvičení zrakové funkce.

Prstové abecedy: daktylní řeč, historiografie a druhy daktylních systémů dorozumívání, daktylotika, daktylografie, rochesterská metoda, metodika nácviku daktylní komunikace, možnosti jejího využití.

Písemné dorozumívání: globální čtení, daktylní čtení, analyticko-syntetické čtení, psaná řeč jako forma dorozumívání sluchově postižených.

Pomocné artikulační metody. Doplňovaná řeč (Cued speech). Metody facilitované a augmentativní komunikace.

Metody a metodika vyvozování, identifikace, asociace, fixace a automatizace hlásek českého jazyka u dětí se sluchovým postižením.

Technické prostředky a pomůcky tvoření a rozvoje orální řeči sluchově postižených.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK