PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Spec. pedag. znevýh. člověka se zrakovým postižením - O05318033
Anglický název: Special Education - Individuals with Visual Impairment
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (998)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: ČLZP
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Speciální pedagogika
Prerekvizity : OSOZ1SP
Je prerekvizitou pro: OSOZ2SP
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Erudio ()
Osobnost a zrakové postižení; zrakové vady (typy porušení vizuální percepce a stupně zrakového postižení), etiologie - nejčastější diagnózy v dětském věku, v dospělosti i v postproduktivním věku, diagnostika z pohledu speciální pedagogiky, systém spec. ped. péče o zrakově postižené v ČR.
Literatura
Poslední úprava: Erudio ()

Jesenský, J.: Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha, Karolinum 1995.

Květoňová-Švecová, L.: Oftalmopedie. Brno, Paido 2000.

Scholl, G.T.(ed.): Foundations of Education for Blind and Visually Handicapped Children and Youth. American Foundation for the Blind, INC. New York 1886.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (07.03.2005)

Cíl kurzu: Uvedení do problematiky specifik života člověka se zrakovým postižením, vymezení jeho potřeb a speciálně pedagogická podpora

Obsah kurzu: Člověk se zrakovým postižením, mýty, předsudky na straně intaktní majority i na straně postižených osobností a zrakový handicap, Zrakové vady - typy a stupně zrakových vad, senzorická deprivace, informační deficit, Výskyt a etiologie vad, Systém péče o zrakově postižené v ČR (Centrum zrakových vad, raná péče, spec. mateřská škola, SPC, Integrace v rámci předškolní výchovy, speciální základní škola pro zarkově postižené, speciální třídy, SPC v rámci integrovaného vzdělávání, středoškolská studia, možnosti a podmínky vysokoškolského studia, technická pomoc, Tyfloservis, Rehabilitační a rekvalifikační středisko, oslepnutí jako zátěžová změna v psychosociální rovině. informační deficit při chybění vizuálních informací.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK