PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Spec. pedag. znevýh. člověka s poruchami chování - O05318032
Anglický název: Special Education of People with Behavior Disorders
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (998)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: K032
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Speciální pedagogika
Prerekvizity : OSOZ1SP
Je prerekvizitou pro: OSOZ2SP
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (09.11.2005)
Základní kategorie, diagnostika, členění poruch chování, převýchovný proces, metody převýchovy, resocializační, terapeutické a korektivní metody, systém zařízení, prevence, poradenství, možnosti zacházení
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (09.11.2005)

Procházková, m.: Nové aspekty v přístupech k jedincům s poruchami chování. In Vítková, Integrativní speciální pedagogika. Paido, Brno 1998.

Zákon č. 109/2002 Sb. a novela tohoto zákona

Kalina, K. a kol.: Drogy a drogové závislosti - mezioborový přístup I.a II. Úřad vlády, 2003.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (07.03.2005)

Cíl kurzu: základní orientace v problematice poruch chování

Obsah kurzu:

Poruchy chování z hlediska etiologického, institucionálního, historického

Teze: ##Poruchy chování z hlediska speciálně pedagogického # vymezení základních pojmů

# klasifikace poruch chování

## Základní faktory a komunikační techniky narušující integrovaný vývoj osobnosti # psychická deprivace # chronická frustrace, konfliktní a stresové situace # patogenní komunikační techniky

## Etiologie poruch chování # multifaktoriální pojetí # teorie zdůrazňující vliv vnitřních predisponujících činitelů # teorie zdůrazňující vliv vnějších činitelů

## Vliv rodinné konstelace na vliv poruch chování # struktura a funkce rodiny #rodina problémová, dysfunkční a afunkční # extrémní výchovné postoje - jejich důsledky

## Náhradní výchova a její alternativy # dětské domovy # pěstounská péče # osvojení # opatrovnictví # SOS vesničky

## Systém výchovných zařízení, jejich organizace a funkce # dětské domovy # diagnostické ústavy # výchovné ústavy # léčebná výchovná oddělení

## Základní principy krátkodobé ambulantní péče # K centra, střediska # krizová centra # Střediska pro mládež # Etopedická centra

## Osobnost delikventního jedince # biologické aspekty osobnosti # poruchy socializačního procesu # subjektivní podmínky delikventního jednání

## Významné osobnosti v převýchovném procesu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK