|
|
|
||
Poslední úprava: Dagmar Bakaiová (30.08.2005)
|
|
||
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (29.01.2008)
Obsah: Studium různých koncepcí výtvarné didaktiky jako východisko pro vlastní výtvarný projekt. Sestavení metodických řad (vhodná motivace pro děti různého věku a postižení). Vytvoření projektu podle vlastního návrhu ( příprava a zpracování didaktického i výtvarného materiálu se zaměřením na určitý typ postižení). Textil a možnosti jeho využití pro práci s postiženými dětmi. Dekorování textilu malbou, šablonami, tiskátky. Nové možnosti dekorování ( technika odbarvení-Savo, sypaná batika apod.).Pochopení vztahů mezi současnou uměleckou tvorbou a koncepcemi výtvarné výchovy. Pochopení základních vývojových tendencí dějin umění Klíčová slova:metodická řada, výtvarný projekt, akční tvorba,symbol, znak, design, vizuální kultura společnosti.
Teorie: Vztah mezi volnou výtvarnou tvorbou a výtvarnou pedagogikou, různé koncepce didaktiky výtvarné výchovy. Význam artefiletiky pro pochopení identity dítěte. Výtvarný projekt jako integrující prostředek estetické výchovy (mezipředmětové vazby: výtvarná, literární, dramatická a pohybová výchova). Vybrané směry a postavy současného výtvarného umění - v návaznosti na problematiku projektu a akční tvorby . Praxe: Aplikace poznatků z vlastní výtvarné tvorby do vlastního projektu.Návrh projektu, rozpracovní jednotlivých fází realizace a vlastní výtvarná realizace 1 -2 metodických řad. Textil a různé způsoby jeho dekorování vzhledem k účelu předmětu.(pásový dekor, plošný dekor). Stylizace motivů, práce se šablonou, tiskátky. Nové techniky dekorování a jejich využití ve vlastním návrhu (podle charakteru textilie) Požadavky k zápočtu:Vytvoření drobného užitného předmětu z textilie (např.prostírání, šálka, šátek , taška) a jeho dekorativní řešení zvolenou technikou. Požadavky ke zkoušce: Veřejná obhajoba individuálního výtvarného projektu zaměřeného na děti s určitým postižením.Dokumentace přípravy. Předložení 2 metodických řad realizovaných ve výtvar. materiálu ( podle možnosti i částečně vyzkoušené v praxi). Základní studijní literatura: Bláha,J.,Šamšula,P. Průvodce výtvarným uměním III. Praha:Práce.1996 Šamšula,P.,Hirschlová,J. Průvodce výtvarným uměním IV.. Praha:Práce.1994 Roeselová,V., Námět ve výtvarné výchově.Praha:Sarah, 1995. Roeselová,V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha:Sarah, 1996. Skarlantová,J.Vechová,M. Textilní výtvarné techniky.Plzeň: Fraus.2005 Slavík,J.Slavíková,Vl.,Hazuková,H.; Výtvarné čarování. Praha: UK-PedF. 2000
|