PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Tyflopedie I - O04318277
Anglický název: Education of visually impaired I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (6)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: TYFL
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Speciální pedagogika
Je prerekvizitou pro: O04318278
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Erudio ()
Osobnost zrakově handicapovaného. Speciální školy. Charakteristika mladšího a staršího školního věku, puberty a adolescence zrakově handicapovaného. Čtení a psaní nevidomých a slabozrakých. Braillův klíč. Kompenzace a reedukace zraku.
Literatura
Poslední úprava: Erudio ()

Keblová, A.: Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima ,1996.

Květoňová - Švecová, L: Oftalmopedie. Brno: Paido 2000.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (25.02.2005)

Cíl kurzu: Získat poznatky o speciálně pedagogické podpoře vývoje dítěte se zrakovým postižením, diagnostice vady, podpoře vývoje dítěte a eliminaci senzorické deprivace.

Obsah kurzu: Znalost specifičnosti vývoje zrakově postiženého dítěte v raném a předškolním věku, důsledky senzorické deprivace na psychomotorický vývoj, možnosti speciálně pedagogické intervence.

Poznatky o systému a formách rané péče (návštěvy spec. pedagoga v rodině, rehabilitační pobyty, ambulantní služby);

reedukace zraku - zraková stimulace, pomůcky a techniky zrakově stimulačních aktivit

kompenzace zraku - nácvik užívání a rozvoje dalších smyslů

výběr předškolního zařízení, speciální mateřská škola, mateřská škola a podpora speciálně pedagogického centra;

Speciálně pedagogické působení v předškolním zařízení - reedukace zraku u dětí s poruchou binokulárního vidění.

Školní zralost resp. připravenost dítěte na školu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK