PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výchova a vzdělávání osob s mentální retardací - O04318274
Anglický název: Education of Individuals with Mental Retardation
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (22)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: VVOM
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Speciální pedagogika
Je prerekvizitou pro: O04318275
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (08.02.2006)
Humanistické pojetí výchovy a vzdělávání, výchovněvzdělávací programy na speciálních školách. Žák - subjekt edukace. Komunikace - učitel, žák, rodič. Vyučovací zásady, metody, formy a prostředky. Klasifikace a hodnocení. Školní dokumentace; Integrace, ososbnost speciálního pedagoga;
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (23.01.2006)

Černá, M: a kol: Kapitoly z psychopedie, Praha, UK 1995

Badegruruber,B.: Otevřené učení ve 28 krocích, Praha, Portál 1994

Bajo, I., Vašek, Š.: Pedagogika mentálně postihnutých, Bratislava, Sapientia 1994

Canfield,J. a kol.: Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře, Praha, Portál1998

Gyuláné, I.,: Špeciálnopedagogická psychológia, Bratislava, SPN 1976

Cangelosi, J.S.: Strategie řízení třídy, Praha, Portál 1994

Hennig,G. a kol.: Antistresový program pro učitele, Praha Portál1995

Karnsová,M.: Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem, Praha, Portál 1995

Kovaliková, S.: Integrovaná tématická výuka, Kroměříž, Spirála 1995

Kyriacou, CH.: Klíčové dovednosti učitele, Praha, Portál 1991

Lang,G. a kol.: Každé dítě potřebuje speciální přístup, Praha, Portál 1998

Mareš, J., Křivohlavý, J,: Komunikace ve škole, MU, Brno 1995

Muller, O.: Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, Olomouc, UP 2001

  • kol. autorů NEMES: Jak měnit a rozvíjet vlastní školu, Agentura Strom, Praha 1995

Petty,G.: Moderní vyučování, Praha, Portál 1996

Průcha, J.: Moderní pedagogika, Praha, Portál 1997

Rhenwaldová, E.:Rodičovství není pro každého, Most, Severografia 1993

Říčan,P.: Agresivita a šikana mezi dětmi, Praha, Postál 1995

Slavík, J.: Hodnocení v současné škole, Praha, Portál 1999

Švarcová, I.: Mentální retardace, Praha, Portál 2000

Učitelé a mentálně postižení, Praha,UK 1986 (Sborník ze semináře Hradec Králové)

Vítková, M. a kol.: Integrativní speciální pedagogika,Brno, Paido 1998

Výchovně vzdělávací programy ZvŠ, PŠ, OU, Praktické školy

Ward A.: Nový pohled (Mental HAndicap Law for Eastern Europe) Praha, SZOZP 1995

Vybrané články (anotace) z novin a časopisů Speciální pedagogika, Učitelské noviny, Rodina a škola, Efeta, Můžeš.

Zákony a vyhlášky MŠMT ČR

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (08.02.2006)

Cíl kurzu:

Zákonitosti a specifičnost výchovně vzdělávacího procesu na speciálních školách pro žáky s mentální retardací.

Obsah kurzu:

Humanistické pojetí výchovy a vzdělávání žáků.

Dítě, žák, učitel, rodič a jejich vzájemná komunikace.

Výchovně vzdělávací programy. Edukační realita. Kurikulum.

Klasifikace a hodnocení. Žák: subjekt edukace. Škola jako edukační instituce.

Vzdělávání žáků mentálně retardovaných: základní pojmy a vztahy, cíle a úkoly vzdělávání MR. Zvláštnosti vyučovacího procesu MR - systém vyučovacích zásad, metod, forem a prostředků ve výchovně vzdělávacím procesu MR.

Výchovně vzdělávací proces na základní škole speciální: Vznik a vývoj pomocných škol (PŠ). Učební plány, učební osnovy, učebnice, pomůcky. Klasifikace a hodnocení na ZŠ speciální. Individualizované vyučování. Výuka žáků s autistickými rysy. Speciálně pedagogická centra pro MR.

Výchovně vzdělávací proces na základní škole praktické: Analýza dosavadního pojetí ZŠ speciální. Učební plány, učební osnovy, učebnice, pomůcky. Klasifikace a hodnocení na ZŠ praktické. Hospitace ve výchovně vzdělávacím procesu. Příprava učitele na vyučování. Alternativní vyučování. Dokumentace třídního učitele, ředitele školy.

Výchovně vzdělávací proces na odborných učilištích a praktických školách: Pojetí OU a PRŠ, jejich struktura a členění. Učební plány, učební osnovy, učebnice. Teoretická výuka. Odborný výcvik.

Osobnost učitele - psychopeda.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK