PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Surdopedie - speciální diadaktika I - O04318271
Anglický název: Education of Individuals with Auditory Impairment - Didactics I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (9)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: SURD
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Speciální pedagogika
Prerekvizity : O04318034
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Erudio ()
Celoživotní vzdělávání a rehabilitační programy pro sluchově postižené. Pedagogická, sociální a pracovní integrace sluchově postižených. Audiotechnické pomůcky. Kochleární implantace. Reedukace sluchové funkce.
Literatura
Poslední úprava: Erudio ()

Pulda,M.: Surdopedie. Olomouc: UP, 1992

Krahulcová,B.: Komplexní komunikační systémi těžce sluchově postižených. Praha: Karolinum, 1996.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (25.02.2005)
Cíl kurzu

Obsah kurzu: Charakteristika komunikace sluchově postižených osob v dospělosti a ve stáří. Endogenní a exogénní činitele ovlivňující volbu komunikačního systému, profesionalizaci, volnočasové aktivity.

Předprofesionální a profesionální příprava sluchově postižených a otázky jejich pedagogické, sociální a pracovní integrace. Problematika dospívajících a dospělých sluchově postižených osob - možnosti dalšího vzdělávání. Reedukační a rehabilitační programy pro dospělé sluchově postižené osoby. Pedagogika volného času sluchově postižených osob. Poslání a úkoly společenských, zájmových a rodičovských organizací sluchově postižených.

Reedukace sluchu, sluchová výchova: vymezení pojmů, předmět, cíle, formy.

Historie reedukace sluchu. Teoretické základy sluchové výchovy. Časná sluchová a řečová výchova osob s těžkými sluchovými vadami (přístupy a metody - Wedenberg, Ewingovi, Lowe, van Uden,Korsunskaja, Sovákovo pojetí). Metodika reedukace sluchu dětí, adolescentů a dospělých osob s lehkými a středními sluchovými vadami. Sluchový trénink se sluchadlem. Sluchová výchova jako důležitá složka všech vzdělávacích programů.Metodika psychorehabilitačních kursů.

Verbo-tonální metoda reedukace řeči ve skupinovém i individuálním reedukačním programu. Verbo-tonální metoda a rytmika rukou a prstů v reedukaci řeči sluchově postižených.

Kochleární implantát - vymezení pojmu, technický opis, perspektivy.Historie kochleárních implantací. Možnosti stávajících typů kochleárních implantací. Reedukace sluchu u dětí, adolescentů a dospělých s kochleárním implantátem v závislosti na době ztráty sluchu a dalších podmínkách a schopnostech.

Význam sluchové výchovy v doplňovaných orálních vzdělávacích programech, ve vzdělávacích programech s totální komunikací a vzdělávacích programech bilingválních.

Technické prostředky a pomůcky sluchově postižených. Význam a klasifikace prostředků na: stimulační, motivační, didaktické pomůcky a přístroje, víceúčelové pomůcky a prostředky, diagnostické pomůcky a prostředky. Audiovizuální technika, videotechnika a počítače ve speciální výchově a rehabilitaci i poradenské činnosti sluchově postižených.

Krizové situace v průběhu života sluchově postižených a jejich řešení.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK